اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

ورزش همگانی و حرفه‌ای در هیأت زوارالزهرا(س) تهران جریان دارد

ورزش همگانی و حرفه‌ای در هیأت زوارالزهرا(س) تهران جریان دارد

شایسته تقدیر رشته هیأت و ورزش

 

به گزارش روابط عمومی مهرواره هوای نو، هیأت بهترین تشکلی است که ظرفیت ایجاد و بسترسازی فرهنگ توحیدی در عرصه اجتماعی و نیز تربیت و ظرفیت هدایت عمومی را بر عهده دارد. در تشکل شیعی هیأت ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد که زمینه‌های لازم را برای عملیات در هر دو حیطه تربیت خواص و عوام فراهم می‌کند؛ هم بستر مناسبی برای تربیت و هم بستر کاملی برای فعالیت‌ها و عملیات‌های اجتماعی است.

به همین منظور به سراغ هیأت زوار الزهرا (س) رفته که علیرغم فعالیت‌های فرهنگی تربیتی در عرصه ورزش نیز جدای از ورزش همگانی در حال تربیت بچه‌های هیأتی در ورزش حرفه‌ای است.

در این گزارش با داوود شهریاری مسئول آموزش و منابع انسانی هیأت زوار الزهرا (س) همراه شدیم که روایت این هیأت در عرصه ورزش را در ادامه می‌خوانیم.

* ابتدا از چگونگی شکل‌گیری هیأت زوار الزهرا (س) بگویید؟

مجموعه ما از سال ۱۳۹۱ در تهران و قم تأسیس و در ابتدا تنها یک هیأت هفتگی بود که از همان ابتدا نیز برای گروه سنی نوجوان و جوان مراسم برگزار می‌کرد. پس از گذشت مدتی تلاش کردیم برای این گروه سنی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی کارهای تربیتی انجام دهیم.

خوشبختانه برگزاری کلاس‌های تربیتی باعث جذب نوجوانان و جوانان شد، از این رو در کنار کلاس‌های آموزشی برای تفریح و سرگرمی بچه‌های هیأت به دنبال برگزاری اردوهای تفریحی یک روزه تا یک هفته‌ای رفتیم تا فضای نشاط اجتماعی هم برای کودکان فراهم شود.

*از چه زمانی وارد فضای ورزشی شدید؟

در اردوهای تفریحی سعی می‌کردیم ورزش‌های همگانی مثل پیاده‌روی یا کوه‌نوردی را با بچه‌های هیأت داشته باشیم، بعد از آنکه اردوهای تفریحی و برپایی رشته‌های ورزشی در اردوها مورد استقبال قرار گرفت به سمت برپایی کلاس‌های آموزشی ورزشی در کنار سایر دوره‌های تربیتی هم رفتیم. پس از آنکه استقبال بچه‌ها در این فضا را شاهد بودیم یک طرحی با عنوان «المپیک تابستانی» را راه‌اندازی کردیم که مخصوصاً نوجوانان بود که ورزش‌های همگانی در ۲۲ رشته مثل طناب‌کشی، دو میدانی و… را برگزار کردیم.

این المپیک تابستانی در دو بخش پسران و دختران برگزار می‌شود که بسیار هم مورد استقبال است، در کنار این طرح لیگ بازی‌های رایانه‌ای را نیز داریم که استقبال از آن هم بسیار چشمگیر است.

*ظاهراً شما در حوزه ورزش حرفه‌ای هم فعالیت دارید و ایده تربیت ورزشکاران حرفه‌ای از کجا آمد؟

ما یک نظام‌نامه تربیتی را داریم که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در امور تربیتی اتخاذ شده است که با جمع‌آوری سخنان رهبر انقلاب توانسته‌ایم ۸ حوزه تربیتی را ترسیم کنیم که یکی از آنها سلامت جسمانی و روحی است.

به همین منظور و به فراخور گروه سنی بچه‌های هیأت یکی از برنامه‌های هیأت زوار الزهرا (س) را پیرو برنامه‌های ورزشی قرار دادیم. از این رو کلاس‌های ورزشی در مجموعه‌های مختلف را همراه با مربی حرفه‌ای طراحی و متناسب با علاقه بچه‌های هیأت در هریک از رشته‌های ورزشی کار را آغاز کردیم.

خوشبختانه تا به امروز در کنار ورزش همگانی؛ توسط مربیان حرفه‌ای استعدادیابی بچه‌های در حوزه‌های مختلف رزمی را انجام داده و امروز در هریک از رشته‌های مرتبط با رشته رزمی یک مربی و ۲۵ شاگرد را داریم.

درحال حاضر نیز در هریک از اردوهای ما یک برنامه وزشی برای بچه‌های هیأت لحاظ می‌شود.

*وضعیت عضویت و خدمت‌رسانی شما در هیأت زوار الزهرا (س) به چه شکلی است؟

امروز که با هم صحبت می‌کنیم نزدیک به هزار نفر از گروه‌های سنی نوجوان و جوان عضو این هیأت هستند، قریب به ۱۰۰ نفر در کادر هیأت اعم از تدارکات، اداری و معلمان درگیر فعالیت‌های این مجموعه بوده که همگی به صورت جهادی کار می‌کنند و از اعضا نیز تنها یک حق عضویت ناچیزی برای امور جاری هیأت دریافت می‌شود و عمده فعالیت‌های ما توسط خیرین و مردم تأمین می‌شود.

ما در هر دوره تربیتی در رشته‌های مختلف در هر ترم ۱۵۰ کلاس برگزار می‌کنیم. برای افرادی هم که در دوره‌های حرفه‌ای ورزشی فعالیت می‌کنند نیز شهریه کلاس‌های آنها دریافت می‌شود. البته عرض کردم شهریه‌ها یا حق عضویت عددی پایینی است و تمام تلاش ما بر این است که کسی به خاطر پول از رشد و شکوفایی محروم نشود.

همچنین گروه سنی نوجوان ما در طول یک دهه گذشته رشد کرده و به سن جوانی رسیده‌اند که همین جوانان که اکثراً دانشگاهی هستند تربیت‌یافته هیأت بوده و به همین منظور در حوزه‌های مختلف به هیأت کمک می‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

پایان پیام/