اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأت‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی به میدان بیایند

هیأت‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی به میدان بیایند

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران

دومین نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو عصر یکشنبه ۱۵ مردادماه با حضور سیدمحمدصادق هاشمی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امورایثارگران برگزار شد.

ترویج فرهنگ ایثار راه مقابله با فردگرایی غرب

سیدمحمدصادق هاشمی در این مراسم اظهارداشت: امروز یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مکتب لیبرالیسم، فردگرا کردن دنیاست. ترجیح منافع شخص بر جمع را هم بنا دارند ارزش کنند. در جایی اگر فردی برای خود آزادی ایجاد کند حتی به قید سلب آزادی دیگران هم پذیرفته است زیرا امروزه ارزش برای فرد است.

وی افزود: در این زمینه شاهد هستیم که افرادی برای لذت خود، ناپسندترین اقدامات را هم انجام می‌دهند و می‌گویند این حق من است. مقام معظم رهبری در مواجه با این برنامه می‌فرمایند باید فرهنگ ایثار را ترویج کرد. یکی از دامنه‌های این فرهنگ، شهادت است. 

بنیاد شهید امور خود را به حلقه‌های میانی می‌سپارد

هاشمی با اشاره به اینکه بنیاد شهید در مقابل درخواست‌ها و مطالبات تسلیم هستیم اما بدانید تمام اقدامات را بنیاد نمی‌تواند انجام دهد، گفت: امروزه اگر بناست فرهنگ ایثار و رعایت حق دیگران و تقدم حق آنان را ترویج کنیم، بهترین افراد تشکل‌های مردمی و فرهنگی و دینی هستند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در بنیاد جزیی‌ترین اقدامات خود را هم بنا داریم به حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی و فرهنگی واگذار کنیم. امروز یکی از ضعف‌های ما در کشور این است که ازخودگذشتگی کم شده است. رهبر انقلاب زمانی به مسوولان بنیاد شهید فرمودند که بنیاد به موضوع بنیاد اجتماعی هم وارد شود.

برای ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی به ما کمک دهید

وی گفت: نه تنها در عرصه ترویج فرهنگ شهادت بلکه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی از شما کمک می‌خواهیم. به معاونان فرهنگی بنیاد شهید استان‌ها اعلام کردم اگر بناست یادواره شهید برگزار شود یا اردویی برپا شود، آن را به تشکل‌های فرهنگی و مردمی بسپارند.

هاشمی افزود: معاون فرهنگی استان ما باید محور و میدانی‌ترین فرد جریان انقلاب باشد. توقع دارم هیأت‌ها و تشکل‌های دینی خواسته‌ها و مطالبات خود را به سمت معاونت فرهنگی بنیاد شهید ببرند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امورایثارگران تصریح کرد: دولت و مجموعه‌های حاکمیتی برای کمک گرفتن از مجموعه‌های شما مشکلی ندارند، گاهی دسترسی به شما نداریم. ما با تمام وجود در بنیاد شهید، شما را خادم شهدا و مروج فرهنگ ایثار می‌دانیم. تمام تلاش می‌کنیم تا از شما کمک بگیریم.

وی گفت: اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده‌های شهدا نقش ویژه‌ای را برای شهیدپرورها قائل شدند. ایشان فرمودند بنیاد شهید سراغ پدران و مادران شهدا و حتی فرمودند سراغ رفقای شهید بروند و از تجربیات آن‌ها استفاده و ترویج کنند. 

هاشمی گفت: ایشان حتی در جایی فرمودند سبک زندگی شهدا را ترویج کنید که در این عرصه بانوان نقش بسیاری می‌توانند داشته باشند. اولین فراخوان ایده ما برای روایت زن شهید بود. 

فرصت استخراج فرهنگ شهید و ایثار درحال از دست رفتن است

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم اظهارداشت: قله آموزه‌های انقلاب اسلامی در شهدای ما تجلی یافته است. کسانی که این قله‌ها را برافروختن، مادران و پدران و خواهران شهید هستند. فرصت استخراج فرهنگ شهید و ایثار با از دست رفتن این پدر و مادرها درحال از دست رفتن است. باید از این فرصت بهره ببریم تا تجربه و الگو شود.

وی افزود: فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند خلا نیاز حماسه و شجاعت را در نوجوانان پر کند. اما اینکه چگونه این فرهنگ را بیان کنیم هنر شما هیأتی‌هاست.