اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأت خانه‌ به دوشی که حالا با 4 شعبه برای نوجوانان برنامه‌های ویژه دارد

هیأت خانه‌ به دوشی که حالا با 4 شعبه برای نوجوانان برنامه‌های ویژه دارد

برگزیده رشته هیأت و نوجوان

به گزارش روابط عمومی مهرواره هوای نو، در محله نازی‌آباد تهران در جنوب این کلانشهر قرار دارد، هیأتی فعال است که چندسالی‌ است تمرکزش را روی مسائل فرهنگی و استفاده از پتانسیل جوانان گذاشته است. این هیأت در تلاش است تا با برنامه‌ها و طرح‌های خود پتانسیل مذهبی جنوب تهران را حفظ کند و مانع انحراف نسل نو در این منطقه شود. هیأت زوارالزهرا از ابتدا با نگاه تربیتی و عالم محور شکل گرفته است و زیر نظر و نگاه دقیق و عالمانه حضرت استاد آیت‌الله میرهاشم حسینی رشد و‌ نمو یافته است.

آن‌ها با مخاطب‌شناسی خود، تصمیم گرفتند که جوان‌پسند کار کنند. برای همین می‌توان گفت که آن‌ها تنها برگزارکننده مراسم و مناسک نیستند بلکه هیأت را بستری برای یک پایگاه فرهنگی کردند. آن‌ها در تمام سال، برنامه دارند. رویایی که روزی حجت‌الاسلام رضا کریمی مسوول این هیأت با کمک دوستانش رقم زدند تا طرحی نو برای تربیت بچه‌های این منطقه رقم بزنند. رویایی که در نهایت، آن‌ها را در میان برگزیدگان دومین مهرواره هوای نو در پنج محور مختلف که یکی از آن‌ها رشته «هیأت و نوجوان» است قرار داد.

در نگاه حجت‌الاسلام کریمی هیأت محل عزاداری نیست، هیأت یک تشکیلات ناب شیعی برای جامعه‌سازی و قدرت اجتماعی شیعه است.

هرهفته خانه به دوشی برای برپایی هیأت

حجت‌الاسلام رضا کریمی متولد سال 1366 در تهران و دانش‌آموخته دانشگاه علم‌وصنعت در رشته مهندسی ماشین‌های ریلی است که بعد از فارغ التحصیلی به سمت حوزه‌های علمیه قم رفت تا پا در عرصه‌ی تربیت و آموزش دین و شریعت بگذارد. او پدر 4 فرزند قد و نیم قد است اما با این حال همچنان شبانه‌روزی سکان هدایت هیأت زوارالزهرا(س) را در دست دارد.

او درباره روزهای سال 1391 که با دوستانش در نمازخانه یک مدرسه در نازی‌آباد تهران تصمیم گرفتند هیأتی را راه بیاندازند، می‌گوید: «در سال‌های ابتدایی شروع فعالیت زوارالزهرا(س)، جلسات و هیأت‌های هفتگی در نمازخانه کوچک یک مدرسه برگزار می‌شد.  بعدها آن مدرسه خودش برنامه برگزار می‌کرد و ما از آنجا بیرون رانده شدیم و مجبور شدیم با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، هر پنجشنبه در نمازخانه یکی از مدارس منطقه مراسم برگزار کنیم و همانند عشایر خانه به دوش شویم؛ برای همین هر هفته دکور و وسایل هیأت را می‌بردیم یک‌ مدرسه و آنجا مراسم برگزار می‌کردیم.»

سر ما را بزنید ولی هیأت را تعطیل نکنید!

چند نوجوان و جوان جنوب شهری که دغدغه دین و کار تربیتی دارند و پشتوانه‌‌ مالی هم ندارند، به ناچار به مسئولین آموزش و پرورش منطقه خود سر می‌زنند و درخواست جایی برای برگزاری مراسم خود می‌کنند.  شرایط آن قدر سخت پیش می‌رفت که به فکر جمع کردن این هیأت افتادند اما حاج آقا کریمی از یک جمله دوستش یاد می‌کند که می‌گفت: «سرمان برود، هیأت را تعطیل نمی‌کنیم و هر طور شده مراسم هفتگی را برگزار می‌کنیم.»

 سر آخر، هیأت‌های هفتگی در حسینیه شهید کاشی در نازی آباد محلی برای توسل و نیایش شد. با اینکه یک جای ثابت تعیین شد اما همچنان این هیأت فضا و ساختمان اختصاصی ندارد و مالک هیچ جایی نبوده و نیست.

هیأت زوارالزهرا(س) با 4 شعبه فعال در تهران و قم!

بعد از کمی گسترش فعالیت‌ها، موسس و خدام اصلی مجموعه به این فکر افتادند که برای کار تربیتی نیاز به طراحی و تدوین یک نظامنامه تربیتی دارند؛ برای همین بررسی کامل صحبت‌های مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ به بعد در زمینه تربیت نسل نوجوان و انتظارات حضرت آقا از نوجوانان را شروع کردند.

حجت الاسلام کریمی درباره علت این کار می‌گوید: «با این کار پژوهشی و تحقیقاتی، هشت بُعد تربیتی در نظامنامه هیأت زوارالزهرا(س) طراحی و به کمک روانشناسی رشد و تربیت، برنامه‌های مختلفی در این هشت بُعد که عبارتند از بُعد علمی، فکری و مهارتی،‌ بُعد جسم روان،‌ بُعد اخلاق فردی و اجتماعی، بُعد معنویت و تعبد عملی، بُعد شخصیتی،‌ بُعد معرفتی، بُعد اجتماعی-تمدنی و بُعد بصیرتی-انقلابی نوشته شد.»

بر اساس این نظام‌نامه، برای پایه‌های ششم تا دوازدهم برنامه‌ریزی کرده و متناسب با هر پایه و هر یک از ابعاد هشت‌گانه برنامه‌هایی مثل کرسی آزاداندیشی و ... اجرا می‌شود. این اساسنامه مبتنی بر روانشناسی رشد است تا در هر پایه نیازهای نوجوان بررسی و برنامه‌های متناسب آن نیز تدوین شود. اکنون بعد از ۱۱ سال فعالیت مستمر، این هیأت چهار شعبه فعال در دو شهر تهران و قم دارد و حدود ۱۲۰ نفر کادر فعال (دانشجو و طلبه) و بیش از ۱۰۰۰ نوجوان و جوان فعال و نخبه (دختر و پسر) عضو آن هستند و بیش از ۳۰۰۰ مخاطب مستقیم دارد.

به کمک خادمان هیأت و والدین بچه‌ها، شعبه قم دایر شد

این هیأت با اینکه با مشکلات مالی و جای اسکان دست و پنجه نرم می‌کند اما از هدف والای خود دست نمی‌کشد و همچنان با توکل به خداوند و یاری ائمه اطهار(ع)، جسورانه نیروهای پا کار انقلاب و دلسوز را درون خود جذب می‌کند. کلان شهر تهران برای اهداف این هیأت با وجود دو شعبه فعال، کوچک بود، پس برای ارتقاء وسعت خود به شهر قم هم سری زد و آنجا نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

اما همچنان در این شهر کوچک، هیأت زوارالزهرا(س) جای ثابتی برای برگزاری مراسم خود ندارد و آقای کریمی از تأمین بودجه برای برپایی هیأت در شهر قم اینطور یاد می‌کند: «اجاره ساختمان قم هزینه سنگینی برای ما دارد. خود خدام و اعضای مجموعه تصمیم گرفتند، ماهانه مبلغی را بابت این اجاره‌بها کمک کنند و از اولیا و خیرین هم برای پرداخت اجاره کمک دریافت می‌کنیم»

از نمازخانه یک مدرسه تا رسیدن به مجموعه‌ای مردم‌نهاد

هزینه‌های جانبی و برگزاری مراسم مذهبی این هیأت در ایام خاص مانند ولادت‌ها و شهادت‌های ائمه با کمک نوجوانان فعال و خانواده‌ها، به عشق امام حسین(ع) تامین می‌شود. وقتی نیت یک عمل خالص باشد، مسیرهای رسیدن به آن هدف میسر می‌شود و این را به چشم، اعضای هیأت زوارالزهرا(س) دیده‌اند.

حجت‌الاسلام کریمی همچنان موقعیت‌های بسیاری برای این هیأت می‌بیند و درباره جدیدترین و مهمترین برنامه در نظر گرفته شده می‌گوید: «اولین و مهمترین برنامه هیأت که امسال به صورت جدی شروع شد، طراحی، تدوین و انسجام‌‌بخشی به ساختار معاونت دانشجویی هیأت به عنوان فصل دوم فعالیت‌های تربیتی مجموعه است. دومین برنامه هیأت برای آینده که البته چندسالی است شروع شده و امسال جدی‌تر پیش می‌رود، تقویت موسسات تابعه و خروجی هیأت با هدف ایجاد ساختار، تدوین طرح و برنامه‌های هر موسسه و جذب نیرو است.»

خانواده‌ای که باهم پیوند معنوی دارند

مجموعه زوارالزهرا(س) اکنون یک مجموعه بزرگ علمی، فرهنگی و تربیتی است که بر بستر و محور هیأت فعالیت می‌کند و هدف آن تربیت نیروهای مومن، مذهبی و متخصص است که دغدغه ولی خدا و نصرت امام را دارند.

آقای کریمی که در صحبت‌هایش تکیه‌گاهی محسوس حس می‌شود، می‌گوید: «ما در زوارالزهرا(س) همیشه حرف از یک خانواده و جمع ایمانی می‌زنیم و واقعاً خود را یک خانواده برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، آماده‌سازی خود و جامعه برای ظهور حضرت حجت(عج) و در نهایت برای سیر الی‌الله می‌دانیم،‌ هدف و نگرش ما به هیأت این بوده است.»

بیشتر خادم‌های این هیأت دانش‌آموزان هستند، بچه‌هایی که قبل از گذر از کنکور، با کار تشکیلاتی، وارد جامعه می‌شوند تا دنیای متفاوتی را تجربه کنند. بچه‌های هیأت زوار با حاج‌آقا کریمی انس دارند و مخاطب سخنان صریح و شیوا، جوان‌پسند و مفید او هستند و با این صحبت‌ها، معرفت بیشتری نسبت به عزاداری پیدا می‌کنند. کریمی می‌گوید: « در حال حاضر دو بار در سال جذب داریم یک بار اول تابستان که مراحل مختلف مصاحبه علمی تربیتی و همایش و... دارد و یک بار هم در پاییز جذب داریم.»

یکی دیگر از فعالیت‌های مردمی هیأت زوارالزهرا که نقطه درخشانی در کارنامه این هیأت است، تشکیل قرارگاه جهادگران سلامت حضرت نرجس خاتون (س) در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت و کمک به کادر درمان بیمارستان‌ها و بیماران کرونایی در آن ایام بود.

برنامه‌های تربیتی هیأت با برگزاری کلاس تمام نمی‌شود

مسوول هیأت زوارالزهرا(س) درباره خروجی فعالیت‌های علمی تربیتی این هیأت، می‌گوید: خوشبختانه طی ۱۱ سال فعالیت، خروجی‌های مطلوبی داشته‌ایم و بچه های هیأت در حوزه و دانشگاه به مقاطع تحصیلی بالا رسیده‌اند چنان که نسل نخست بچه‌های ما هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتری و سطوح عالی حوزه هستند. قبولی در آزمون‌های ورودی مدارس نمونه و تیزهوشان و کنکور سراسری از دیگر افتخارات هیأت زوارالزهرا در حوزه تعلیم و تربیت است. به عنوان مثال بچه‌های ما امسال پنج مدال المپیاد کشوری و دو مقام کشوری قرآنی کسب کردند و قبولی در دانشگاه‌های شریف و تهران و امیرکبیر داشتند.

او با بیان این نکته که نگاه ما به هیأت همچون یک خانواده است و اینطور نیست که کلاس را برگزار کنیم و کار تمام شود، می‌گوید: چنان که مربیان و بچه‌ها در کلاس‌ها حضور، با هم نماز می‌خوانند، اردوهای علمی و تفریحی و زیارتی می‌روند، در ایام امتحانات اردوی مطالعاتی و مشاوره درسی دارند، جمعی به گلزار شهدا، مسجد مقدس جمکران و قم و مشهد مشرف می‌شوند.

در هیأت زوارالزهرا در طول سال چیزی حدود ۱۱۰ مراسم مختلف، ۲۴ اردوی بزرگ و کوچک و در طول ماه چیزی حدود ۸۰۰ زنگ کلاس و کارگاه‌ در موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

ایجاد موسسات مرتبط برای توسعه خدمات

بعد از گذشت یک دهه این هیأت به مجموعه‌ای شناخته‌شده و گسترده در کشور تبدیل شده است. چنان که موسساتی به عنوان زیرمجوعه آن فعال هستند. کریمی در تشریح کار این موسسات می‌گوید: «موسسه تربیتی فرهنگی «مصلحون» ویژه توانمندسازی فعالان عرصه فرهنگ و تربیت، «بنی‌سلمان» ویژه تامین نیازهای رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب، «توتیا» ویژه تولید و طراحی محصولات فرهنگی، «خیریه حضرت نرجس خاتون(س)» ویژه حمایت از نیازمندان و پخش ارزاق، «نورا» موسسه قرآنی، «رواق کتاب» موسسه تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی و... ازجمله آن‌ها هستند.»

رویکرد هیأت زوارالزهرا(س)، تحقق هیأت تراز مدنظر رهبری معظم انقلاب است. از این رو، دانش‌آموزانی را که وارد هیأت می‌شوند، رها نمی‌کنند، بلکه با آن‌ها تعامل دارند و حتی در زیرمجموعه‌های هیأت برای آن‌ها امکان اشتغال و درآمدزایی هم فراهم می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

پایان پیام/