اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأت ثارالله زنجان و داستان ورود بچه‌ هیأتی‌ها به ورزش حرفه‌ای

هیأت ثارالله زنجان و داستان ورود بچه‌ هیأتی‌ها به ورزش حرفه‌ای

شایسته تقدیر رشته هیأت و ورزش

به گزارش روابط عمومی مهرواره هوای نو، از دیرباز تا به امروز هرگاه نام هیأت به گوش می‌رسید، تصور ذهنی همه مکانی برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و برپایی عزاداری بوده است این در حالی است که هیأت در عصر حاضر جدا از فضای آئینی که در مراسم‌های مختلف دارد، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی،اقتصادی، سیاسی و حتی ورزشی پیدا کرده است که خارج از فضای فیزیکی هیأت است.

از این رو به بهانه هفته ورزش و تربیت‌بدنی که هر ساله از ۲۶ مهرماه تا دوم آبان به نام هفته تربیت‌بدنی نام‌گذاری شده است به سراغ یکی از هیأت‌های فعال در حوزه ورزش در کشور رفته‌ایم که در طول چندسال گذشته توانسته است ورزش را برای سلامت جسمانی و روحی اعضای خود فراهم و جدای از ورزش همگانی، به حوزه ورزش حرفه‌ای هم ورود کند.

ورزش فواید بی‌شماری دارد و مایه مبارزه با کسالت و تنبلی، سلامت جسمانی و فکری، پرهیز از بیکاری، افزایش توانایی‌های جسمی و روحی است، به همین علت توجه به ورزش و گسترش آن در بین همه اقشار جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. ورزش همچنین وسیله‌ای برای جمع گرایی و اجتماعی شدن است چیزی که در هیأت هم اتفاق می‌افتد. این فواید ورزش باعث شده تا هیأت ثارالله رهروان امام و شهدا زنجان که مهدی رسولی مداح این هیأت هست به فکر راه‌اندازی شاخه ورزش در هیأت خودشان بشوند.

سیدمرتضی موسوی مسئول بخش ورزش این هیأت داستان ورود به موضوع ورزش را برای ما اینگونه روایت کرد: روزی در جلسات هفتگی که بین اعضای اصلی هیأت داشتیم در مورد موضوع ورزش صحبت به میان آمد. در واقع بچه‌ها تاکید داشتند که باوجود این همه بچه ‌هیأتی در هیأت ثارالله زنجان چرا برنامه‌ای برای ورزش کردن نداشته باشیم، به هر حال سلامت جسمانی و روحی هم بسیار مهم است.

کم‌کم موضوع جدی‌تر شد و اعضا معتقد بودند اگر ورزش همگانی را در ابتدا آغاز کنیم، کم‌کم می توانیم به سمت ورزش حرفه‌ای هم برویم. در اصل اعتقاد اعضا بر این بود که چرا هیأت‌های ما در زنجان را تنها با نام پایتخت شور حسینی بشناسند، چرا تصور عامه مردم از استان ما تنها موضوع عزاداری باشد.

به همین دلیل به موضوع ورزش جدی‌تر فکر کردیم و از این رو به سمت بازدید از محیط‌های ورزشی رفتیم، در گام اول شرایط برگزاری ورزش‌های همگانی همچون کوه‌نوردی، پیاده‌روی و استخر را برای بچه‌های هیأت ایجاد کردیم. از آنجایی که این موضوع مورد استقبال بچه‌های هیأت قرار گرفت، خانواده ورزشی هیأت ثارالله را بزرگ‌تر کرده و شرایطی را برای حضور بچه‌های هیأت همراه با خانواده را فراهم کردیم، این موضوع ورزش با روند خوبی به پیش رفت.

پس از مدتی که اقبال بچه‌های هیأت به موضوع ورزش زیاد شد و از آنجایی که بیشتر مخاطبان ما در هیأت قشر نوجوان و جوان بودند، از فاز اول یعنی ایده ورزش همگانی هیأت جلوتر رفته و به سمت برگزاری جلسات با مدیران ورزشی استان رفتیم تا فاز دوم کار یعنی ورود به ورزش حرفه‌ای را دنبال کنیم.

به همین منظور و با کمک مسئولین ورزشی استان توانستیم یک باشگاه فوتسال راه‌اندازی کنیم که در دو گروه سنی نوجوان و جوان کار خود را آغاز کرد که خوشبختانه با کمک مربیان خوب فوتسال و تمرین‌های مستمر بچه‌های هیأت این باشگاه فوتسال در چندسال گذشته توانست خود را به سمت مسابقات حرفه‌ای برساند و در همین سال جدید این باشگاه با عنوان تیم «آرمان» به سوپر لیگ برتر استان راه پیدا کرد.

البته در کنار فوتسال نیز یکسری مسابقات آمادگی جسمانی در ورزش‌های فوتبال حبابی و پینت بال را هم برای خادمان هیأت در دوره زمانی سه ماه یکبار برگزار می‌کنیم. اما پس از موضوع فوتسال که توانستیم در طول چندسال گذشته به ورزش حرفه‌ای برسیم در گام بعدی به سراغ ورزش پهلوانی کشتی رفتیم، به همین منظور مهدی رسولی مداح هیأت با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی هم دیداری داشت و از خانه کشتی شهید ابراهیم هادی نیز بازدید کرد تا اطلاعات لازم در مورد چگونگی ساخت و تجهیز یک سالن کشتی در استان را داشته باشیم.

خوشبختانه بعد از این دیدار و هماهنگی با مدیران ورزشی استان شرایطی برای ساخت و تجهیز یک سالن کشتی در استان فراهم شد و این سالن در چهارماه آینده به بهربرداری خواهد رسید. البته در حال حاضر تعدادی از گروه سنی نوجوان و جوان به همراه مربی در حال تمرین هستند.

یکی از اقدامات مهم دیگر ما که به امید خدا در آینده محقق خواهد شد ایجاد شرایطی برای حضور در سایر رشته‌های ورزشی و همچنین حضور بانوان در عرصه ورزش همگانی و حرفه‌ای است که در این خصوص هم سخت در حال برنامه‌ریزی هستیم./ منبع ایسنا

پایان پیام/