اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هوای نو به دنبال تغییر نگرش به هیأت از جنبه عزاداری صرف به عرصه تولید فرهنگ است

هوای نو به دنبال تغییر نگرش به هیأت از جنبه عزاداری صرف به عرصه تولید فرهنگ است

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو

وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» با حضور در ویژه برنامه یلدایی «انار» شبکه تهران به معرفی این مهرواره و بیان اهداف آن پرداخت و گفت: مهرواره یعنی جشنواره‌ای که اساس آن مهر و محبت است؛ یعنی نگاهش فقط به افرادی که در آن شرکت می‌کنند این نیست که رتبه اول و دوم تعیین شود و همه را با مهربانی نگاه می‌کند، البته برترین‌ها را نیز معرفی می‌کند.
دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه کار هیأت‌ها تولید فرهنگ است، گفت: هوای نو به دنبال این است که آن ذهنیت که معمولا در قالب هیأتها شکل گرفته که هیأتها فقط در یک زمان خاص طی سال فعال هستند و از جنبه سوگواری به هیأت نگاه می شود، تغییر کند.
وی اظهار کرد: هیأت مثل درخت است. برای اینکه هر درخت ریشه و تنه قوی دارد که می‌توان به آن تکیه کرد، از سایه آن بهره برد، برخی از آنها مثمر هستند، پرنده‌ها در آنجا لانه می‌گزینند، هوا را تصفیه می‌کند و به لحاظ بصری هم زیباست. هیأت نیز درواقع همین‌گونه است؛ یعنی محل امن برای خانواده هاست که می توانند به آن‌جا پناه ببرند. کار هیأت‌ها تولید فرهنگ است و نو بودن به این دلیل است که آن ذهنیت که معمولا در قالب هیأتها شکل گرفته که هیأتها فقط در یک زمان خاص طی سال فعال هستند و از جنبه سوگواری به هیئت نگاه می‌شود، تغییر کند.
ملتجی عنوان کرد: قرار است هیأت‌ها در چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی، جایگاه ویژه و متفاوتی داشته باشند و اجتماعی‌تر شوند. در 2 سال اخیر که با شیوع بیماری کرونا مواجه بودیم، جلوه جدید از هیأت‌ها بروز کرد و هیأت‌ها در عرصه جامعه وارد شدند که البته این محبت‌ها و کمک کردن‌ها یک بخش از کار هیأت است و ظرفیت هیدت‌ها خیلی بیشتر است.
وی افزود: هیأت یک نهاد مردمی است و یکی از دلایل مانایی آن این است که مردمی است و غالبا رنگ و بوی دینی دارد. در مهرواره «هوای نو» قرار نیست خودش متولی شود، قرار است هیأت‌هایی که کار خوب و متفاوت انجام می‌دهند که خیلی از آن ها دسترسی به رسانه هم ندارند، معرفی شوند.
دبیر مهرواره هوای نو بیان کرد: «هوای نو» به دنبال دو کار مهم است. یکی اینکه هیأت‌ها را کمک کند که که نگاهشان متعالی‌تر شود و ارتقا پیدا کنند به گونه‌ای که آغوششان را باز کنند و همه مردم ایران را مخاطب خود بدانند و کار دوم این است که به مردم بگوید یکی از امن‌ترین جاهایی که در این شرایط اجتماعی وجود دارد، هیأت‌ها هستند.
وی تصریح کرد: اوایل بهمن‌ماه اختتامیه مهرواره «هوای نو» به عنوان بزرگترین رویداد ملی هیئت‌ها و تشکل‌های دینی برگزار می‌شود و همزمان با برنامه اختتامیه یک نمایشگاه هم برگزار می‌شود که احتمالا متفاوت است و هیئت‌ها دستاوردهای خود را ارئه می‌دهند.