اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

ساختارهای کشور باید به سمت حکمرانی مردم سوق داده شود

ساختارهای کشور باید به سمت حکمرانی مردم سوق داده شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت

نشست مطالبه‌گری برگزیدگان مهرواره هوای نو پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

روایتی از سیر عزاداری شهادت امام حسین(ع)​

حجت‌الاسلام خسروپناه در این نشست اظهارداشت: نخستین قیام مردم برای خونخواهی امام حسین(ع) توسط مردم سیستان انجام شد که حدود یک یا دو ماه بعد از واقعه کربلا انجام شد. حاکم سیستان عباد بن زیاد برادر عبید الله را مردم با قیام خود، برکنار کردند و مجلس عزا برپا کردند.

وی افزود: در دوره آل بویه تحول اساسی در عزاداری رخ داد و در دوره معزالدوله در سال ۳۵۲، هیأت‌های عزاداری را در روز عاشورا تحریک کردند و مجلس عزا به پا شد. این سنت عزاداری در دوره صفویه رشد بیشتری کرد و دهه اول محرم، زمان عزاداری شد و تا امروز ادامه دارد. البته براساس روایات اولین روضه‌خوان امام حسین(ع)، خداوند بوده است.

۴ نسل هیأت‌های عزاداری از ابتدا تاکنون

 

خسروپناه با اشاره به اینکه کارهایی که شما انجام می‌دهید یک سنت الهی است که از خداوند، جبرائیل و پیامبر شروع شد و تا الان ادامه دارد، گفت: ۴ نسل را می‌توان برای هیأت‌های عزادار مطرح کرد. نسل نخست سیاسی بود که هیأت‌ها برای مقابله با ظلم بی‌امیه و بنی‌عباس شکل گرفت. مقتل‌های آن زمان رویکرد سیاسی داشت و از حق دفاع می‌کرد و علیه ظلم می‌گفت. نسل دوم هیأت‌های شعائری است که از آل‌بویه شکل گرفت. نفس سینه‌زنی و زنجیرزنی از آن زمان شکل می‌گیرد. کتاب روضةالحسین کاشفی، مقتل لهوف و ... برای این دوران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نسل سوم از زمان مشروطه آغاز شد و تا انقلاب اسلامی ادامه داشت که رویکرد شعائر و سیاسی داشت. نسل چهارم که ما هستیم رویکرد تمدنی دارد یعنی علاوه بر رویکرد شعائری و سیاسی، در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و ... هم وارد شدند.

وی ادامه داد: در دوره کنونی دچار بحران هویت و خانواده و محیط زیست هستیم که نیاز داریم هیأت‌ها تنها برگزارکننده شعائر نباشند بلکه در این زمینه‌ها هم وارد شوند. جامعه جهانی دچار خودکشی به دلیل بحران هویت است که هیأت‌ها باید به آن توجه کنند.

ساختارهای کشور باید به سمت حکمرانی مردم سوق داده شود

 

خسروپناه گفت: هیأت‌ها در این نسل چهارم برای آن که رویکرد تمدنی داشته باشند باید مشارکت در حکمرانی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی داریم و ارتباط وسیعی با تشکل‌های مردمی داریم. در شورا ستادهای چهارگانه فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده داریم که بخش‌هایی از کار این ستادها به شوراهای مردمی واگذار شده است. اعتقاد داریم ساختارها را باید به سمت حکمرانی مردم سوق دهیم.

مطالبه نامگذاری روز ولادت امام جواد(ع) به نام روز پسر

مهدی رجب‌پور مدیر کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه(ع) در این نشست اظهارداشت: در تقویم روزهای مختلفی داریم. روز ولادت حضرت معصومه(س) روز دختر، ولادت امیرالمومنین روز مرد، روز ولادت حضرت زهرا(س) روز مادر اما روز پسر نداریم. درخواست داریم روز ولادت امام جواد(ع) به عنوان روز پسر نامگذاری شود. ۱۰ رجب در تقویم‌ها روز پسر نامگذاری شود.

خسروپناه گفت: این موضوع را حتماً پیگیری می‌کنیم و معتقدم این رزق معنوی است که شامل حال ما خواهد شد.

مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش می‌یابد

هادی شادکام به نمایندگی از هیأت‌های مشهد در این مراسم گفت:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساختارهای اصیل فرهنگی مثل هیأت، مسجد و روضه چه کارهایی کرده است؟ این شورا نسبت به مسائل فرهنگ عمومی چه کارهایی کرده است؟ بر کار بعضی ساختارهای فسادزا فرهنگی مثل خانه سینما و ... چه نظارت‌هایی دارید؟

ابوالفضل رفیع‌ها مسئول موسسه مساجد تدبر محور در این نشست گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به کف میدان جامعه بی‌خبر است. ما ظرفیت‌های متعددی در حوزه تشکل‌های مردمی و فرهنگی داریم که می‌توانند این خلا را جبران کنند.

کارنامه شورا درخصوص فرهنگ عمومی موفق نبوده است

خسروپناه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتصاب من ۷۰ درصد مصوباتش در حوزه علم و فناوری بود، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگ و ۱۰ درصد مشترک بود. در حوزه علم و فناوری توفیقاتی داشته است و به طور مثال ۶۰ درصد اهداف سند جامعه علمی کشور محقق شده است. اما شورا در حوزه فرهنگ به خصوص فرهنگ عمومی موفق نبوده است. در حوزه فرهنگ باید اعتراف کنم که کم‌کاری صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۲۰ درصد مصوبات شورا در موضوعات فرهنگی بوده است، گفت: نقشه مهندسی فرهنگی حدود ۷ سال دست رئیس جمهور سابق معطل بود و در دو سال آخر امضا شد. در این دولت براساس این نقشه، برش‌های استانی نوشته شده است و ۱۲ استان تصویب شده است و باقی استان‌ها هم مشغول نوشتن است. اگر بناست شورای در حوزه فرهنگ فعال شود باید مصوباتش حداقل ۵۰ درصد باشد.

شورایی در دفتر رهبر انقلاب مامور تدوین سند ملی مسجد شد

وی با بیان اینکه من از روز اول ورود به شورا میز کوانتوم و هوش مصنوعی راه‌ اندازی کردم بنابراین به دنبال کاهش توجه به علم و فناوری نیستیم بلکه به دنبال افزایش مصوبات فرهنگی هستیم، گفت: سند مهدویت شروع کردیم و در خصوص سند ملی مسجد نیز شورایی در دفتر مقام معظم رهبری کار را در اختیار گرفته است. میز اربعین، میر هیأت‌های مذهبی، میز مسجد و ... را راه‌اندازی کردیم و بنا داریم مسئولیت آن را برعهده تشکل‌های فعال قرار دهیم.

خسروپناه گفت: در بسیاری از این زمینه‌ها سند نداریم و درخواست داریم شما به میدان بیایید و سند بنویسید. در زمینه هیأت درخواست داریم شما به میدان بیایید و مسئولیت‌ها را برعهده بگیرید. در هر میز باید رصد، نوشتن سند، راهبری، نظارت باید انجام گیرد. این تاکنون نبوده است و تازه ایجاد شده است.

قانون جزایی درباره عفاف و حجاب ضعف دارد

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درخصوص عفاف و حجاب، قانون جزایی و فرهنگی ما دچار نقایصی است. با مجلس درحال همکاری هستیم تا این لایحه عفاف و حجاب نقایصش برطرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در داخل کشور مسئله عفاف و حجاب، ۱۰ درصد امنیتی است و ۹۰ درصد شناختی فرهنگی است. البته در خارج از کشور ۱۰۰ درصد امنیتی است زیرا دشمن درحال حمله است. ما با جوانانی مواجه هستیم که زیست‌جهان آن‌ها با ما متفاوت است. الان جوانان ما با دو زیست‌جهان انقلاب اسلامی و پسامدرن در تقابل با هم هستند. این تقابل را هیأت‌های مذهبی و مدارس می‌توانند حل کنند.