اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

اولین نشست شورای مشورتی بانوان در سومین فصل مهرواره هوای نو برگزار شد

اولین نشست شورای مشورتی بانوان در سومین فصل مهرواره هوای نو برگزار شد

سومین دوره مهرواره هوای نو

به گزارش روابط عمومی هوای نو، در این نشست همچنین خانم عظیم‌زاده اردبیلی دانشیار و استاد دانشگاه امام صادق (ع)، خانم پناهیان مبلغ و مدرس حوزه و مسئول هیأت دخترانه ریحانه‌النبی، خانم فیروزفر کارشناس روابط عمومی شبکه دو سیما و خانم محمدی فعال رسانه‌ای به عنوان اعضای مهمان مشورتی در جلسه حضور یافتند.

تقدیر از بانوان هیأتی برای اولین بار در هوای نو رقم خورد

در ابتدای این جلسه وحید ملتجی -دبیر مهرواره هوای نو- با اشاره به دستور جلسه فوق اظهار کرد: در این نشست دو موضوع دستور کار این جلسه است که ابتدا بررسی فصل دوم شامل نشست‌ها و اختتامیه و دوم طرح کلی فصل سوم و صحبت در مورد آن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلیدی‌ترین نکته درباره بانوان این است که مسیر حضور مؤثر زنان در هیأت به یکباره محقق نمی‌شود، خاطرنشان کرد: دقت کنید از مسیری در مورد بانوان حرف می‌زنیم که یا نبوده یا سال‌ها نبوده. در نگاه مردسالار جامعه، همین مقدار توجه هم زیاد به نظر می‌رسیده است.

دبیر مهرواره افزود: برای نخستین بار بود که در موضوع هیأت، از زنان تقدیر شد. این خودش یک خط‌شکنی است. در بخش تقدیرشدگان هم از هر سه نفر، یک نفر از خانم‌ها بود. یک چهارم داوران هم خانم بودند. اینها نکاتی است که باید دیده شود و به گوش مخاطبان برسد.

بگذاریم چهره زن مسلمان آنگونه که هست به نمایش دربیاید

در ادامه این نشست، خانم عظیم‌زاده اردبیلی -دانشیار و استاد دانشگاه امام صادق(ع)- با بیان اینکه شکل‌گیری پدیده‌ای به نام مهرواره هوای نو، اتفاق بسیار خوب و مبارکی بود، تصریح کرد: در فصل دوم شاهد آغاز یک حرکت خوب بودیم. هر چند نواقصی در برگزاری وجود داشت اما دیدن نواقص بد نیست. باید آنها را دید و برطرف کرد. آنچه خوب نیست، ندیدن نواقص است که ادامه مسیر را با مشکل روبرو می‌کند‌.

وی ادامه داد: توجه به نقش اجتماعی بانوان در نظرات امامین انقلاب اسلامی به وضوح دیده می‌شود. کافی است به ابتدای انقلاب اسلامی و نقش اجتماعی زنان و دختران نگاه کنیم. این نقش در جنگ هم به وضوح دیده می‌شد. امام از زنان می‌خواست تا در پشت جبهه به نقش اجتماعی خود عمل کنند. حتی با در آغوش داشتن فرزند.

به گفته عظیم‌زاده اردبیلی، در مهرواره هوای نو در تقدیرها باید فراجنسیتی نگاه کرد. به هرکسی که بهتر است جایزه داد و بگذاریم چهره زن مسلمان آنگونه که هست به نمایش دربیاید.

هوای نو باید شخصیت زن را احیا کند

خانم پناهیان مبلغ و مدرس حوزه و مسئول هیأت دخترانه ریحانه‌النبی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه هدفی که برنامه‌ریزی و پای آن ایستاده می‌شود، خداقوت دارد، ابراز کرد: این را باید دید که دارد کاری صورت می‌گیرد. زن‌ها بنا ندارن خط‌شکنی کنند. ما معتقدیم زن باید پشت سر مرد حرکت کند. اما باید حرکت کند. بی‌حرکتی زن خوب نیست. از طرفی همیشه در صحبت‌ها، نقطه‌ضعف‌شناسی داریم اما نقطه‌قوت‌شناسی، نه. این بد است. زن‌ها چه نقش اجتماعی داشته باشند چه نداشته باشند، دائم‌النقش هستند. نمی‌شود این را ندید. مادر، همسر، خواهر، دختر. اینها همه نقش‌های یک زن هستند.

وی ادامه داد: شخصیت‌بخشی، یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) بوده است. نبی اکرم بود که زنِ «مقتوله» و «مدفونه» را «محبوبه» خواند. زنان در مجامع مذهبی حضور دارند اما شخصیت ندارند. این در حالی است که باید بین حضور و شخصیت‌بخشی تمایز قائل شد. بنابراین هوای نو باید شخصیت زن را احیا کند.

پناهیان یادآور شد: به شخصت زن توجه کنید. مثلا در نشست‌ها یا در اختتامیه و برای سخنرانی، چند آقا دعوت می‌شوند در حالی که تنها یک خانم دعوت می‌شود. بدون اینکه به فشار روانی روی آن زن توجه کنیم. او قرار است در برابر چند مرد که صحبت کردند، از طرف زنان حرف بزند. این خیلی کار را دشوار می‌کند. اصلا به ظرفیت و توان خانم در این انتخاب‌ها دقت می‌شود؟، در این خصوص پیشنهاد می‌شود از زنان مؤثر و توانمند استفاده شود تا بتواند شخصیت زن را به نمایش بگذارد.

پایان پیام/