مجموعهٔ فرهنگی و مذهبی ریحانه‌الحسین (سلام‌الله‌علیها)

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

مجموعهٔ فرهنگی و مذهبی ریحانه‌الحسین (سلام‌الله‌علیها)

مجموعهٔ فرهنگی و مذهبی ریحانه‌الحسین (سلام‌الله‌علیها)

تهران / تهران

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / هنر هیأت

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

وقتی یک چهره عنوان‌دار بیاید پای کار

ریحانةالحسین، فقط اسم یک هیأت نیست و با عنوان مجموعه فرهنگی و مذهبی به ثبت رسیده است. درست که هیأتش در سال ۸۶ از یک جلسه هفتگی در حسینیه‌ای حوالی میدان منیریه به نام مکتب حضرت ام‌البنین (س) شروع به کار کرده و پایه‌گذار اصلی‌اش حاج سیدمجید بنی‌فاطمه، مداح خوشخوان و پرمخاطب بوده، اما بعدها با رویاهای صادقه‌ای که دیده شد، نام آن را به حضرت رقیه (س) و ریحانةالحسین (س) تغییر دادند.

ریحانه‌ای‌ها، مثل خیلی از هیأت‌های نوتأسیس، در سال‌های اول جلسات هفتگی و سیار داشتند تا در سال 1388 به امامزاده سیدجعفر و حمیده خاتون باغ فیض رفتند و دو سال در این امامزاده هیأت گرفتند. از سال 91ـ90 در ضلع مقابل، حسینیه ریحانه‌الحسین را ساختند تا هیأت، جلسات خود را در این فضا ادامه دهد. به غیر از دوسال ایام محرم کرونایی اخیر که جلسات هیأت در پارک ارم تهران برگزار شد، آن‌ها دست از امامزاده‌های باغ فیض نکشیده‌اند.

مداح این هیأت، یعنی آقاسیدمجید بنی‌فاطمه، علاقه و تسلط خیلی خوبی روی مباحث هنری دارد. به همین دلیل، مسئولان و خادمان هیأت، ایده‌ها و تلاش‌های بنی‌فاطمه را با تکنولوژی‌های روز تقویت کردند تا در زمینه‌های سمعی و بصری بهترین سیما را از هیأت ریحانةالحسین به مخاطبان ارائه دهند.

هیأت‌ها نگاه خادم‌محور دارند، اما ریحانه‌الحسینی‌ها تلاش کردند دید آکادمیک به موضوع هنر در هیأت داشته باشند. همین نگاه متعالی باعث شد تا از دو سال پیش، حسن روح‌الامین، هنرمند برجسته و دهه شصتی کشور را به هیأت دعوت کنند و بخش هنری ریحانه را دربست بگذارند در اختیار او. همین حضور بود که برای اولین‌بار توانستند فضای تصویرسازی را به هیأت اضافه کنند.

به جوانی روح‌الامین نگاه نکنید! او بارها چهره هنر انقلاب شده و 7 جایزه ملی را در کارنامه خود دارد. اگر نام او را در فضای مجازی جست‌وجو کنید با آثاری از این هنرمند جوان انقلابی با نام‌های «یا ساقی العطاشا»، «لا فتی الا علی»، «آخرین سرباز لشکر»، «ویرانه شام»، «اول مظلوم»، شیرین‌تر از عسل»، «علقمه» و... آشنا خواهید شد.

این هیأت در محرم سال 1400 با توجه به مغفول بودن موضوع مهدویت در هیأت‌ها تلاش کرد تا دکور و جلوه‌های بصری هیأت را به این سمت و سو سوق دهد که روح‌الامین، پویا سرابی و کمیل کریمی، این تصویرسازی‌ها را انجام دادند. در فاطمیه آن سال هم تصویرسازی عیوض‌زاده در دکور مورد استفاده قرار گرفت. تلاش ریحانةالحسینی‌ها بر این است که گرافیک حرفه‌ای را با تلفیق نفرات آکادمیک و تجربی هیأت در خدمت روضه قرار دهند.