کدام قصه دهم شرح

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کدام قصه دهم شرح

کدام قصه دهم شرح

شایسته تقدیر

کتاب هیأت / جایزه کتاب سال عاشورا / شعر و نوحه

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کتاب کدام قصه دهم شرح، نویسنده: محسن حافظی کاشانی، ناشر: سفیر اردهال

کتاب تضمین غزل های ولایی و عاشورایی66 شاعر

کتاب «کدام قصه دهم شرح»، مجموعه شعر آیینی تضمین غزل های ولایی و عاشورایی66 شاعر حوزه آیینی است که توسط محسن حافظی کاشانی گردآوری شده است و توسط انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسیده است. این کتاب در رشته شعر و نوحه بهش کتاب سال عاشورا شایسته تقدیر معرفی شده است.

«عشیره آفتاب: مجموعه شعر مرثیه دو ماه محرم و صفر (اثری از 60 شاعر فرهیخته حوزه عاشورایی) »، «یاقوت اشک: مجموعه نوحه‌های ولایی و عاشورایی»،‌« هم‌نوا با نینوا: مجموعه شعر فصلنامه عاشورایی ناب‌سروده‌های 84 شاعر حوزه عاشورایی»،‌ « ماتم لاله‌ها: مجموعه‌ی شعر مرثیه‌ی جانسوز محرم و صفر (اثری از 60 شاعر حوزه‌ی عاشورایی)»، «داغستان عطش: مجموعه شعر فصلنامه عاشورایی: اثری از 72 شاعر فرهیخته حوزه شعر آیینی»،‌ «صد صدف در اشک: مجموعه شعر مرثیه دو ماه محرم و صفر اثری از 80 شاعر حوزه عاشورایی»، «آیینه مهتاب: مجموعه شعر فصلنامه‌ی عاشورایی ناب سروده‌های 72 شاعر حوزه‌ی ادبیات آیینی»،‌ «شیون عرشیان: مجموعه شعر مرثیه دو ماه محرم و صفر اثری از 72 شاعر فرهیخته حوزه عاشورایی» ، «نی‌نامه نینوا: مجموعه شعر فصلنامه عاشورایی ناب سروده‌های 72 شاعر حوزه عاشورایی»،‌ «کتیبه ماتم: مجموعه شعر سوگنامه دو ماه محرم و صفر سوگ‌سروده‌های 72 شاعر حوزه عاشورایی» از دیگر تالیفات محسن حافظی کاشانی است.

محسن حافظی، با سرایش، جمع‌آوری، تدوین و انتشار حدود 70 اثر عاشورایی و آیینی از خود و صدها شاعر ولایی از شهرهای مختلف ایران، نام خود را در سراسر کشور پرآوازه کرده است. حالا، ناشران معتبری از تهران، قم و مشهد به او پیشنهاد گردآوری مجموعه‌های مناسبتی می‌دهند و اهل ادب، او را به جست‌وجو و انتشار دوباره آثار ناب، دست نخورده و نایاب گذشته تشویق می‌کنند.

سال‌ها پیش، مداحان تهران از مهاجرت یکی از ذاکران اهل کاشان به پایتخت باهم صحبت می‌کردند. او طبع شعری هم داشت، صدایش گرم بود و لهجه کاشی، حتی در مداحی‌اش آشکار می‌شد. زود با همکارانش در تهران می‌جوشید و احساس یک غریبه، هیچ‌گاه به او دست نداد تا توانست پس از کمتر از یک و نیم دهه به عنوان یکی از ستایشگران، شاعران، گردآورندگان و مؤلفان نام‌آشنای آثار آیینی شناخته شود.

حافظی، 400 سال گذشته را کاویده و بهترین اشعار شاعران آیینی این دوره را گلچین کرده است. می‌گوید که حتی برخی نسخه‌های شعری چاپ شده در کشورهایی مانند هند یا افغانستان را با زحمت بسیار و هزینه گزاف به چنگ آورده و با تصحیح و بازخوانی آثار، گزینشی نو از آنها ارائه کرده است.

حافظی 64 ساله از مداحان معتبر تهران نیز هست و تدوین و تنظیم «دیوان ترکی شیرازی»، «صد چمن لاله» و «ماتم لاله‌ها» از برترین آثار او به شمار می‌روند. حافظی، سروده‌های خودش را در حدود 12 جلد به چاپ رسانده است.