کانون فرهنگی رهپویان وصال

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کانون فرهنگی رهپویان وصال

کانون فرهنگی رهپویان وصال

فارس / شیراز

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / هیأت و اقتصاد

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

دفتر زیارتی برای همه مردم نه فقط هیأتی‌ها

کانون فرهنگی رهپویان، حالا یک جریان همه‌جانبه‌نگر و جامع‌الاطراف است. سخنرانی و سینه‌زنی که از همه هیأت‌ها برمی‌آید. کسی که کار تازه و نویی راه بیندازد و فکر معیشت مردم هم باشد، هنر کرده است. همان کاری که حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد، روحانی فعال و خستگی‌ناپذیر اهل استان فارس صورت داده.

این کانون که در سال 1376 به همت او و تعدادی از همرزمان دفاع مقدس و دوستان دانشگاهی‌اش در شهر شعر و غزل و حکمت، شیراز راه‌اندازی شد، باسابقه و تجربه تشکیلاتی انجوی‌نژاد، یک ساختار منسجم و فعال برای فعالیت در بخش‌های مختلف دارد. انجوی‌نژاد که در دوران دفاع مقدس سابقه کار تشکیلاتی داشت، تلاش کرد این هیأت را هم با ساختاری تشکیلاتی و جوان‌پسند مدیریت کند. او ابتدا در هیأت خودش منبر می‌رفت، روضه می‌خواند و مداحی می‌کرد. در فضای مجالس سنتی شیراز، کاری که او کرد، در نوع خودش، ابتکاری و جدید بود. برای همین خیلی‌ها آمدند پای منبر این روحانی خوش‌لهجه و دل دادند به حرف‌هایش.

چون انجوی‌نژاد، تشکیلات را خوب می‌شناخت، برای این هیأت، معاونت‌های اجرایی، پشتیبانی و مالی، خواهران و آموزش طراحی کرد که امروز همگی زیر نظر هیأت امنا به ریاست حجت‌الاسلام انجوی‌نژاد فعال هستند. هرکدام از این معاونت‌ها دارای بخش‌ها و واحدهای مختلف هستند. مسئولان این هیأت می‌گویند: در زمینه اقتصادی ما به این دلیل که الگوی مشخص و موفقی نداشتیم به صورت آزمون و خطا عمل کردیم و در نهایت در بستر زمان به این نتیجه رسیدیم که در موضوع اقتصادی هم باید نگاه فرهنگی داشته باشیم و با این شیوه می‌توانیم موفق باشیم؛ چون اگر غیر این باشد، تعارض منافع به وجود خواهد آمد.

آن‌ها در این حوزه، مدارس آموزشی شهدای وصال را تأسیس کردند که در مجموع از خادم تا مدیر مدرسه در دو بخش خواهران و برادران برای 100 نفر اشتغال‌زایی کرده است. هزینه این مدارس از خودشان تأمین و مصرف می‌شود. این طرح، موفق بود، زیرا نگاه و سویه فرهنگی داشت.

این کانون فرهنگی، اردوهای زیارتی بسیاری در طول سال برنامه‌ریزی می‌کرد که به دلیل زیاد بودن آن‌ها، دفتر زیارتی راه‌اندازی کرد تا علاوه بر برنامه‌های کانون به مردم عادی هم خدمات دهد. این کار اقتصادی آنان هم جواب داده و موفقیت‌های بسیاری برای آنان به همراه داشته است.