هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

هیأت میثاق با شهدا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

تهران / تهران

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / مضمون و محتوا

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

بفرمایید دانشگاه، روضه!

جنگ تمام شده و امام خمینی رحمت‌الله علیه از میان مردم رفته بود. حالا دیگر جمعی از دانشجویان حزب‌اللهی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام هم جامه سرخ شهادت به تن کرده بودند و جایشان در این دانشگاه خالی بود. فراق آن‌ها و پیروی از راه و مرام آن‌ها هیأت «میثاق با شهدا» را در سال 1369 پایه‌ریزی کرد.

اول کاری، هیأت یک جمع باصفای خودمانی از جاماندگان قافله شهدا بود که مجلسی به یاد دوستان شهیدشان راه انداخته بودند. آن‌ها یکشنبه شب‌ها چراغ این جلسه را روشن می‌کردند و دانشجویان و استادان به یاد شهدا دور هم جمع می‌شدند. مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی هم پای ثابت این جلسات بود. حضور پیدا می‌کرد. بعد از چندسال که بسیج دانشجویی دانشگاه شکل گرفت، هیأت میثاق با شهدا هم به عنوان مجمع عمومی بسیجیان دانشگاه و ذیل ساختار این بسیج تشکل یافت و منظم‌تر و منسجم‌تر پیش رفت.

هیأت «میثاق با شهدا» فراز و فرودهایی هم داشت، اما از سال 82ـ83 جدیت بیش‌تری در جلسات هیأت رخ داد و در سال 86 به اوج خود رسید. چطور؟ درهای دانشگاه برای شرکت‌کنندگان بیرونی هیأت هم باز شد تا عمومی شود و مردم در تمام جلسات هیأت حضور پیدا کنند.

آن‌ها می‌خواستند هیأت، صرفا دانشگاهی و داخلی نباشد. دلشان می‌خواست پای خانواده‌ها هم به این هیأت باز شود. از آن‌جا بود که هیأت میثاق، خانوادگی شد و تلاش کرد تا جلساتش مناسب حضور و استفاده خانواده‌ها باشد. زمان برگزاری جلسات هم طوری برنامه‌ریزی شد تا برای خانواده‌ها قابل استفاده باشد. آن‌ها آنقدر به موضوع خانواده فکر کردند که برای خانم‌ها یک استیج مخصوص داشته باشند، سیستم صوت مناسب گذاشتند، از خانواده‌ها حسابی پذیرایی کردند و برای بچه‌هایشان برنامه گذاشتند تا هیأت به معنی واقعی، تک‌بعدی و تک‌جنسیتی نباشد.

این‌ها همه بعد از بیانات آقا درباره ورود هیأت‌ها به حوزه خانواده بود. در اولین ماه مبارک رمضان، پس از سخنرانی رهبر، شعار هیأت با مضمون خانواده طراحی شد و سِن و طراحی هیأت کاملا فضای خانوادگی داشت. در محتوا هم تلاش شد به مسائل حوزه خانواده پرداخته شود و در آن سال منبری‌هایی مثل حجت‌الاسلام عباسی ولدی و... حضور پیدا کردند. در موضوع شعر و نوحه هیأت هم کارگروه شعر و مقتل تلاش کردند اشعار و نوحه‌هایی با محور خانواده برای حاج میثم مطیعی بنویسند.

این هیأت، علاوه بر جلسات ثابت، روضه خانگی را هم زنده کرده است. آن‌ها با طرح «سدره» خانواده‌ها را بیرون هیأت هم تنها نمی‌گذارند و برای برپایی جلسات روضه خانگی هم ابزار و لوازم مورد نیاز را فراهم می‌کنند. میثاقی‌ها عقیده دارند برگزاری روضه در فضای خانه، آثار شگفت‌انگیزی در شکل‌گیری خانواده ولایی بر محور اهل بیت علیهم‌السلام دارد. شاید برایتان جالب باشد که در قالب طرح سدره در سال 1400 ـ که کرونا بیداد می‌کرد ـ بیش‌تر از 1000 مجلس روضه خانگی برپا شد.