هیأت محبین اهل بیت (دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر)

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأت محبین اهل بیت (دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر)

هیأت محبین اهل بیت (دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر)

تهران / تهران

برگزیده

هیأت / محور اصلی / تولیدات هیأت

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کتیبه‌های صادراتی هیأت هنر

چه کسی فکرش را می‌کرد که دانشجویان رشته هنر برای خودشان هیأت منسجم و مرتبی داشته باشند؟ حتی اگر همین امروز، یک چهره هنری برود وسط اهالی هیأت بنشیند، سوژه رسانه‌ها می‌شود؛ چه برسد به این‌که خود آن‌ها تشکلی دینی و اهل‌بیتی داشته باشند. این قضیه البته اتفاق تازه و نویی نیست؛ دانشجویان رشته‌های هنری سال 75 هم هیأت داشتند در دانشگاهشان و اسمش را گذاشته بودند: «محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام» منتها 9 سال بعد، سال راه‌اندازی نوین هیأت بود و از سال 84 رویکردی کلان‌تر از دانشگاه داشت. نظریه‌پرداز سرشناس انقلاب، یعنی شیخ علیرضا پناهیان با عباس صانعی، محمد قائلی، محمد سعیدی‌فر، وحید امیرخانی و علی حیاتی، اهداف این هیأت را نوشتند و اعلام کردند که برای اصلاح هنر به زیست مومنانه و هنرمندانه نیاز داریم. آن‌ها گفتند که پیش‌نیاز این زیست مومنانه و هنرمندانه، تنفس در هیأت است. به عبارتی، این هیأت باید کمک کند به اصلاح هنر که راه‌اندازی این هیأت بنا دارد به آن کمک کند.

اما در تولید، این هیأت دارای دو نوع محصول است. اول محصولات موسمی، فصلی و رسانه‌ای که از روز اول بوده و همچنان ادامه دارد. نوع دوم محصولاتی است که برند اصلی آن «موکب آرت» هیأت هنر است.

از زمانی که استقبال از محصولات هیأت هنر زیاد شد، تصمیم‌سازان این هیأت تصمیم گرفتند محصولاتشان را در اختیار همه مردم قرار دهند. به همین دلیل، برندی را با عنوان «موکب آرت» طراحی کردند تا با آن محصولات آئینی برای شعائر مذهبی و آئینی ارائه دهند. موکب آرت نمونه روشن این محصولات است و شاخصه اصلی این محصولات هم کتیبه و پرچم است که سبک جدیدی از محصولات را به مجالس مذهبی و اهل بیت علیهم‌السلام ارائه کرد.

هیأت هنر، ایده فعالانش را به محصول تبدیل می‌کند، آن را می‌فروشد و درآمد حاصل از آن را خرج هیأت می‌کند. آن‌ها این کار را با نشان «موکب» روی محصولات خود انجام می‌دهند؛ البته قبل از آن، آموزش‌هایی برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های هنری دارند که کارها کیفی و واقعاً هنری باشد؛ نه سرسری و شتاب‌زده.

برند «موکب» حالا سابقه‌ای هفت ساله دارد، اما می‌توان گفت از ۱7 سال پیش و با راه‌اندازی هیأت هنر آغاز به کار کرده است. آن زمان افراد حاضر در این هیأت با بررسی کتیبه‌های بازار به این نتیجه رسیدند که طرح‌های موجود تأمین کننده نیازهای آنها نیست و از آن‌جا بود که به فکر طراحی و تولید کتیبه‌های خاص هنری برای هیأت افتادند.

 اول قرار بود این کتیبه‌ها فقط برای هیأت هنر باشد، اما با استقبال هیأت‌های دیگر و تقاضای عمومی، تولید محصولات را گسترش داد و حتی در سال‌های اخیر این درخواست از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته و با حضور هیأت هنر در مراسم اربعین حسینی، سفارش‌هایی از طرف هیأت‌های خارجی هم داده شده است.