هیأت جوانان عاشورایی رزمندگان اسلام لالجین

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأت جوانان عاشورایی رزمندگان اسلام لالجین

هیأت جوانان عاشورایی رزمندگان اسلام لالجین

همدان / بهار

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / هیأت و اقتصاد

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأتی با 2 کارخانه، 2 فروشگاه و کلی سفال‌کار حرفه‌ای

همدان، شهری دارد به نام لاله‌جین که پایتخت سفال ایران است و کسی اگر گذرش به همدان و اطرافش بیفتد، حیف می‌شود که به این شهر زیبا و صنایع دستی آن سری نزند. همه شهروندان این شهر قشنگ از پیر و جوان، خرد و کلان به کار سفال مشغول‌اند و در همه مغازه‌ها فرزندان صاحب‌کار کنار دست پدر، سرگرم تولید یا فروشندگی هستند.

هیأت جوانان عاشورایی رزمندگان اسلام لاله‌جین که در این بخش، موفق به کسب عنوان شایسته تقدیر شده، دقیقاً در همین بخش سرمایه‌گذاری کرده است و حالا برایتان می‌گوییم که دقیقاً چه کرده که چنین رتبه‌ای به دست آورده است.

برویم سر سطر و از روزهای نخستین هیأت صحبت کنیم. جوانان عاشورایی، اولین بار در سال 1389 دور هم جمع شدند. جمعی از جوانان شهر مثل مصطفی میرزایی، مرتضی رجبی، مجتبی گنجی‌زاد و مصطفی زرین‌وفا باهم نشستند و آغاز به کار هیأت را اعلام کردند. هیأت از همان اوایل، مخاطب خوبی داشت و آنان از روز نخست، مجالس خود را در حسینیه‌ها و مساجد لاله‌جین برگزار می‌کردند. بعد از مدتی به دلیل مشکلات ناشی از سیار بودن هیأت به دارالقرآن لاله‌جین که متولی آن زرین‌وفا بود، منتقل شدند و به مرور زمان، ساختمان آن را در سه طبقه بازسازی کردند.

جلسات هفتگی این هیأت دوشنبه شب‌ها برگزار می‌شود و نزدیک 10 سال است که در این جلسات زیارت عاشورا با 100 لعن و 100 سلام می‌خوانند. این هیأت علاوه بر برگزاری مجالس با راه‌اندازی مهدکودک در کنار حسینیه فرصت خوبی برای حضور خانواده‌ها فراهم کرده است. همچنین چون لاله‌جین، سینما ندارد، اکران فیلم در هیأت خیلی خوب جواب داده است. مثلاً تازگی‌ها فیلم «موقعیت مهدی» را برای عموم شهروندان لاله‌جینی اکران کرده است.

یکی از امتیازات ویژه این هیأت آن است که از لحاظ اقتصادی به خودکفایی رسیده و لنگ پول نیست. تمام مخاطبان این هیأت چه خواهران و چه برادران و حتی نوجوانان هیأت به دلیل شرایط خاص این شهر، شاغلند. خود هیأت هم دو کارخانه و دو فروشگاه دارد که اسمشان را کارخانه امام جواد (ع) و کارخانه امام رضا (ع) گذاشته و در زمینه محصولات مشهور شهر لاله‌جین فعالند و گلدان و سایر محصولات سفالی می‌سازند. همچنین یکی از فروشگاه‌های هیأت در زمینه فروش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار فعال است و فروشگاه دیگر نیز محل عرضه محصولات سفالی لاله‌جین است.

این هیأت برای کمک به نیازمندان زیر پوشش خود میناکاری محصولات کارخانه را به آن‌ها واگذار کرده تا در خانه به رنگ‌آمیزی محصولات بپردازند و کمک‌هزینه‌ای برای زندگی آنان باشد.