هیأت ثارالله (علیه السلام)

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأت ثارالله (علیه السلام)

هیأت ثارالله (علیه السلام)

گیلان / رشت

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / مضمون و محتوا

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

پناهنده به خواهر امام رضا علیه‌السلام

رشت، شهر باران و مهربانی‌هاست و چهره‌های باتقوا و صاحب‌نفسی مثل مرحوم «نظام رشتی» از آنجا برخاسته‌اند. با این همه، مرکز استان سرسبز گیلان در شمار شهرهایی است که امروز، نیازمند برنامه‌های مذهبی مهم و اثرگذارند. برای همین، وقتی در سال 1383 یک جمع کوچک پنج ـ شش نفره شب‌های جمعه دور هم جمع شدند و مناجات خواندند، کم‌کم احساس کردند که جای یک هیأت تراز انقلابی که بتواند نظرات و خواسته‌های رهبر و مبانی دو امام انقلاب را پیگیری کند، در شهرشان خالی است.

این جمع کوچک، رفته رفته افراد دیگری را با خود همراه کردند و هیأت ثارالله را تشکیل دادند. اول کاری، جلسات هیأت در مسجد قدس (در میدان فرهنگ) تشکیل می‌شد، اما حالا دیگر آوازه هیأت به شهرهای اطراف، مثل کوچصفهان و سنگر و آستانه و لاهیجان هم رسیده بود و کرور کرور جمعیت، پا به مسجدی می‌گذاشت که ظرف بزرگ‌تری را برای هیأت طلب می‌کرد.

بروبچه‌های هیأت ثارالله، چند سال هم به مسجدی بزرگ‌تر به نام فاطمةالزهرا (س) رفتند، اما وقتی آوازه کارشان بالا گرفت، به دعوت اوقاف گیلان از سال 97 به آستان مقدس فاطمه اُخری، خواهر امام رضا (ع) مهمان شدند. البته این بقعه، تنها یکی از زیارتگاهها و مقابر سادات علوی در گیلان است، اما ثاراللهی‌ها از فضای باز پیرامون آن به خوبی برای جلسات پرجمعیت خود استفاده می‌کنند.

جمعیت زیادی از مخاطبان هیأت ثارالله را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند؛ شاید 75 درصد. پس، سخنرانانی دعوت می‌کنند که بتواند با قشر نوجوان و جوان، خوب حرف بزند و جذبشان کند. حجت‌الاسلام سیدحسین آقامیری و حجت‌الاسلام مهدوی‌ارفع با موضوعاتی مثل نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی در این هیأت، منبرهای شکوهمندی رفته‌اند.

در موضوعات سیاسی، معارفی و قرآنی هم منبری‌های متعدد دیگری دعوت شده‌اند و در کنار همه این‌ها در تبلیغات محیطی هیأت با معرفی شهید، پخش سخنرانی‌های مقام معظم رهبری، برگزاری یادواره شهدای سادات، معرفی کتاب، آموزش شعر و تشکیل انجمن شعر برای تربیت نوحه‌سرایان انقلابی، آموزش مداحی، معرفت‌افزایی و معنویت‌افزایی خادمین معارف و مضامین را به مخاطبان ارائه می‌کند. این هیأت براساس موضوعات انتخاب شده از ابتدا تا پایان سال برای تمام جلساتش، سخنرانان را انتخاب و دعوت می‌کند. این یعنی آن‌ها منظم‌اند و برنامه‌ریزی محتوایی دقیقی دارند.

مداح‌های هیأت هم از آن‌هایی نیستند که بیایند چهار خط شعر از روی کاغذ بخوانند و بروند. آن‌ها در عاشوراپژوهی و مقتل‌شناسی، کار مطالعاتی انجام می‌دهند و برای هر مناسبت موضوع سال را تبیین می‌کنن. بعد از آن به مضمون‌پردازی و تهیه ریزعناوین برای تولید محتوای شعر و نوحه می‌پردازند.