هیأت انصار ولایت دارالعباده

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

هیأت انصار ولایت دارالعباده

هیأت انصار ولایت دارالعباده

یزد / یزد

شایسته تقدیر

هیأت / محور اصلی / هیأت و اقتصاد

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

مدرسه اقتصادی با شاگردان جوان

یزدی‌ها در اقتصاد، آدم‌های کاربلدی هستند و خیلی از تجار بزرگ و متدین کشور، اهل این شهر کویری‌اند. چند شرکت بزرگ تولید کالای باکیفیت و صادراتی ایران عزیزمان هم در استان و شهری حضور دارند که به «دارالعباده» معروف است. بروبچه‌های هیأت انصار ولایت یزد هم افراد خوشفکر و صاحب‌سلیقه‌ای در زمینه اقتصاد هیأت هستند و بی‌دلیل نیست که مهرواره هوای نو از آنان تقدیر می‌کند.

این هیأت به دست جمعی از جوانان حزب‌اللهی در دهه 70 راه‌اندازی می‌شود که در ابتدا جلسه قرآن و توسل داشتند. البته خواندن آثار شهید مطهری و تحلیل مباحث و دیدگاه‌های امام امت (ره) و مقام معظم رهبری هم از کارهای اصلی آنان بود که از هیأت محبین‌الائمه قم یاد گرفته بودند.

آن‌ها در نهایت در سال 1376 هیأت انصار ولایت یزد را تاسیس کردند. بنیانگذار اصلی هیأت هم، روحانی کم‌نام و نشانی به نام حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد بود که تأسیس این هیأت را به اتفاق جمع دیگری از جوانان به سرانجام رساند. آن‌ها ابتدا از مسجد کوچکی به نام مبارک حضرت موسی بن جعفر (ع) شروع کردند، سپس به آستان مقدس امامزاده جعفر (ع)، بعد به مسجد ارک و سپس به مسجد جامع یزد و در نهایت در حسینیه صاحب الزمان‌ (عج) محمودآباد خیمه زدند.

با این همه، هیأت انصار ولایت یزد، جا و حسینیه‌ای از خود ندارد و همواره تلاش کرده تا محیط‌های دینی و مهم را محل برگزاری مجلس خود قرار دهد. آن‌ها وقتی کرونا تشریف نحسش را آورد به تمام میدان‌های شهر و حسینیه‌ها و مساجد سر زدند و در آن‌ها مجلس گرفتند. چون رویه‌شان این بود که مجالس سیار داشته باشند تا با اقشار بیش‌تری ارتباط برقرار کنند.

این هیأت در حوزه اقتصادی، علاوه بر تولیدات بسیاری که در موضوعات فرهنگی دارد، مانند سربند، کتابچه، قاب عکس، تندیس و... و همچنین برپایی دوره‌های مشاوره اقتصادی با حضور تولیدکنندگان قدرتمند و موفق که عضو هیأت هستند و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع)، اخیراً برنامه ایجاد مدرسه اقتصادی را برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان در دستور کار دارد. بخش کودک و نوجوان این مدرسه در قالب «مدرسه بهشت» هیأت طراحی و برنامه‌ریزی می‌شود. در این مدرسه، سرفصل‌های اقتصادی و راهکارهای ورود به عرصه اقتصاد براساس نیاز اقشار مختلف به آنان آموزش داده می‌شود.

در حوزه اشتغال‌زایی هیأت در مجموعه بهشت، دو مدرسه و دو مهد دارد و توانسته برای بیش از 30 نفر اشتغال‌زایی کند. در قرارگاه شهید آوینی هم که مربوط به امور رسانه‌ای هیأت است، توانسته برای دو نفر شغل درست کند. در هیأت هم مجموعاً پنج نفر اشتغال مستقیم دارند؛ یعنی در مجموع این هیأت برای 38 نفر کار فراهم کرده است.

هرچند این هیأت، کار اقتصادی مستقیم ندارد، اما هیأت در یک کترینگ برای توزیع غذای بیرون‌بر سرمایه‌گذاری کرده است. در کارهای اقتصادی میان‌دوره هم هیأت سرمایه‌گذاری با اعضای خود دارد تا نذورات مردم راکد نماند و جریان پیدا کند.