طعنه رقیب یا خطای تاریخ

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

طعنه رقیب یا خطای تاریخ

طعنه رقیب یا خطای تاریخ

برگزیده

کتاب هیأت / جایزه کتاب سال عاشورا / پژوهش

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کتاب طعنه رقیب یا خطای تاریخ، نویسنده: ابراهیم صالحی حاجی آبادی، ناشر: نگاه معاصر

بررسی صحت نام شهدای واقعه کربلا

کتاب  «طعنه رقیب یا خطای تاریخ» نوشته ابراهیم صالحی حاجی آبادی با موضوع بازکاوی هویت مشهورین به شهادت در نینوا از سوی انتشارات نگاه معاصر منتشر شده است. این کتاب در رشته پژوهش بخش کتاب سال عاشورا مهرواره رتبه شایسته تقدیر را کسب کرده است.

در قیام امام حسین شماری از بنی هاشم آن حضرت را همراهی کرده و روز عاشورا به شهادت رسیدند، با توجه به گزارش ابومخنف (157 ق)، ابن سعد (230) دینوری (282 ق)، طبری (310ق) و... امام حسین(ع) همراه هجده تن از اهل بیت خود به شهادت رسید؛ نام و هویت این شهدا بر مبنای کتب معتبر و کهن استخراج و در این کتاب بیان شده است.

این کتاب در سال 98 منتشر شده است. در منابع تاریخی نام شهدای کربلا به صورت تجمیعی وجود ندارد و همواره در کتب به بخشی از شهدا اشاره شده است. در این کتاب براساس تحقیق و پژوهش سه دسته از اصحاب و شهدای کربلا بررسی شده است. در این کتاب به بررسی و معرفی 148 تن از شهدای کربلا پرداخته شده است که 18 تن جزء شهدای بنی‌هاشم و الباقی جز اصحاب هستند.

در این کتاب مشخص شده است افرادی هستند که وجود خارجی نداشتند اما نامشان در شهدای کربلا ذکر شده است و یا افرادی که به واسطه امان نامه و یا اسارت در واقعه عاشورا جان سالم به در بردند اما نامشان در میان شهدای کربلا ذکر شده است. دسته سوم کسانی هستند که اصلا در میان اصحاب عمر بن سعد بودند و نامشان در میان شهدای کربلا آمده است. این کتاب رویکردی نقادانه و پژوهشی دارد و بابی را برای پژوهش بیشتر محققان فراهم کرده است.

ابراهيم صالحي حاجي‌آبادي متولد1356 در شهر نجف آباد است. او در سال 1372 وارد حوزه شد و در دروس عالی آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی و علوی بروجردی شرکت کرد. او همچن یندارای مدرک دکتری تاریخ اسلام از دانشگاه باقرالعلوم است و تاکنون بیش از ۱۳ کتاب و پنجاه مقاله نوشته است.

«فلسفه مجازات های قرآن »، و «شهدای نینوا» از دیگر آثار عاشورایی صالحی حاجی آبادی است.