شرح اسم ماه

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

شرح اسم ماه

شرح اسم ماه

شایسته تقدیر

کتاب هیأت / جایزه کتاب سال عاشورا / ادبیات داستانی

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کتاب شرح اسم ماه، نویسنده: حسین سروقامت، ناشر: معارف

شرح حال 72 شهید دشت کربلا در «شرح اسم ماه»

کتاب «شرح اسم ماه» نوشته «حسین سروقامت» از سوی «نشر معارف قم» وارد بازار نشر شده است. این اثر در رشته ادبیات داستانی بخش کتاب سال عاشورا مهرواره هوای نو حائز رتبه شایسته تقدیر شد.

سروقامت در این اثر سرگذشت شهدای کربلا را مورد بررسی قرار داده اما به شرح حال برخی شهدا به علت نقش تاثیرگذارشان، مبسوط‌‌تر پرداخته است. از جمله این شخصیت‌ها حضرت عباس (ع) است که زندگی او مشتمل بر چهار بخش تبیین شده است و یا حضرت علی اکبر (ع) که حیات او در سه بخش توضیح داده است.

او برای سفری زیارتی به سوریه عزیمت کرده بود و به خاطر تقارن آن سفر با ایام محرم حسینی، هر شب در مجلس سوگواری سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور می‌یافت. در آن مجلس بی‌ریا، خطیب برجسته‌ای هر شب به زبان بلیغ عربی، شرح حال یکی از شهدای والای کربلا را بازگو می‌کرد. همان‌جا ایده‌ای بر جان نویسنده می‌نشیند که زندگی شهدای واقعه کربلا را مدون و بازگو کند.

کتاب «شرح اسم ماه» در دو جلد تدوین شده که جلد دوم آن توصیف همه 72 تن از شهدای عاشوراست. چه آن 36 شهیدی که در حمله اول دشمن به صورت جمعی شهید شدند و چه 36 شهید دیگر که در جنگ تن به تن به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. کتاب شرح اسم ماه مشتمل بر دو مجلد است. در جلد اول به شرح حال شانزده تن شهدای بنی‌هاشم و دو تن شهدای نماز ظهر عاشورا پرداخته شده است. جلد دوم نیز توصیف سی و دو تن شهدای حمله نخستین است؛ کسانی که در صبح روز عاشورا و پیش از جنگِ تن‌به‌تن، به صورت جمعی مورد هجمه دشمن قرار گرفته و مظلومانه شهید شدند. توصیف زندگانی سی‌وشش تن شهدای معرکه کربلا که یک‌به‌یک به میدان آمده، سخت جنگیدند و آن‌گاه به سعادت شهادت نائل شدند، مفاد دیگر جلد دوم این کتاب است.

اسامی شهدا بر اساس حروف الفبا چیده شده، سرگذشت آنان یک‌به‌یک مورد بررسی قرار گرفته است. هرچند برای برخی شهدا به جهت برجستگیِ بیشتر و یا نقشِ تأثیرگذارتر، شرح حال مبسوط‌تری نگاشته شده است؛ نظیر حضرت عباس (ع) که زندگی او مشتمل بر چهار بخش و یا حضرت علی‌اکبر (ع) که حیات او دربردارنده سه بخش از کتاب است.

دربخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«ضربت ... فرق ...  و خون ... خونی که سر و صورت را رنگی می‌کند! گویا غربت او از علی هم بیشتر بود؛ چون آن دم که ضربت ابن ملجم بر فرق علی فرود آمد، حسنین کنار او بودند، او را برداشتند، دلسوزانه به خانه بردند و به تیمار او پرداختند ... اما وقتی فرق عباس شکافت، میان او و حسین به قدر میدان تا حرم فاصله بود.»

« می‌شکنم در شکن زلف یار»، « جذبه مشرقی»، « جوانی در ۱۸۰ ثانیه»، « راهی است راه عشق؛ جاذبه‌های اسلام از نگاه تازه‌مسلمانان»، « دردسر دوست داشتنی»، « در کار گلاب و گل؛ جلوه‌های رفتاری زندگی امام رضا (ع)»، « غدیر، پیوند آسمان و کویر» از دیگر آثار تالیفی حسین سروقامت است.