دسته‌های گل و بوته‌های خار

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

دسته‌های گل و بوته‌های خار

دسته‌های گل و بوته‌های خار

برگزیده

کتاب هیأت / جایزه کتاب سال عاشورا / کودک و نوجوان

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

مجموعه کتاب‌های دسته‌های گل و بوته‌های خار، نویسنده: حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی، ناشر: عروج اندیشه

ترسیم زندگان ائمه معصومین(ع) در 15 جلد برای کودکان

کتاب‌های «دسته‌های گل و بوته‌های خار» داستان‌های پندآموز از دوران آغازین اسلام برای دختران و پسران اثر حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی است که توسط انتشارات عروج اندیشه در 15 جلد منتشر شده است. این کتاب در رشته کودک و نوجوان بهش کتاب سال عاشورا حائز رتبه شایسته تقدیر شده است. این کتاب به روایت داستان‌هایی از زندگانی پیامبر(ص) تا امام زمان(عج) پرداخته است و در این میان هم یک جلد از کتاب به داستان زنان ستمگر اشاره کرده است.

سید محمد مهاجرانی متولد ۱۳۴۸ در شهر مهاجران اراک است. او دانش‌آموخته‌ حوزهی علمیهی قم و از شاعران آیینی کودک به شمار می‌رود. کتاب‌های زیادی در حوزه مذهبی در قالب شعر و داستان برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان به قلم او چاپ و منتشر شده است.

سال شصت و پنج نخستین سروده او برای کودکان چاپ شد و اولین کتاب ایشان مجموعه‌ای به نام «پیامبر عزیز ما» بود که سیرهی پیامبر خدا را با زبان شعر برای کودکان ترسیم می‌کرد. این مجموعه فتح بابی شد برای نگارش و سرودن آثار و مجموعه‌های دیگرش که هریک به نوعی به مفاهیم دینی می‌پردازند.

اکثر آثار او با محوریت خداشناسی برای کودکان به چاپ رسیده است که مجموعه 20جلدی «خدای ما چه جوریه»، مجموعه 20 جلدی «خداشناسی خردسالان»، مجموعه 6 جلدی «خدای خوب من»، مجموعه 2 جلدی «از همه مهربانتر» از جمله آن‌هاست.

سید محمد مهاجرانی همچنین در نگارش داستان ها و اشعارش برای گروه سنی کودک و نوجوان به موضوعاتی از جمله  اخلاق، عقاید، احکام وسبک و سیره ائمه اطهار توجه ویژه داشته است.که بعضی از آنها عبارتند از: سیره پیامبرگرامی اسلام(ص)،مجموعه پیامبر عزیز ما (۱۴ جلد ): سیره پیامبر گرامی اسلام برای کودکان، مجموعه «محمّد گلی برای همه» (۸ جلد ): سیره پیامبر گرامی اسلام برای خرد سالان، قهرمان مهربان (۲ جلد ): قصه های ورزشی پیامبر گرامی اسلام چهار، گل صد برگ، مجموعه گل و پروانه، مجموعه شمع و پروانه، چهارده شاخه گل، اول می گم بسم الله، همه می گن بسم الله، باغ سبز نماز، قشنگ ترین مهمونی،مجموعه باغ گل محمدی (ص)، آثار و برکات انقلاب اسلامی، خاطرات یک چپیه : زیبایی های دفاع مقدس و مجموعه فرهنگ وقف، از همه مهربانتر و...

کتاب دسته‌های گل بوته‌های خار تألیف سیدمحمد مهاجرانی در سال 99 در میان نامزدهای بخش دین کودک و نوجوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود.