امام حسین(ع) در منابع کهن قرن یکم تا هفتم هجری

برگزیده اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

امام حسین(ع) در منابع کهن قرن یکم تا هفتم هجری

امام حسین(ع) در منابع کهن قرن یکم تا هفتم هجری

شایسته تقدیر

کتاب هیأت / جایزه کتاب سال عاشورا / پژوهش

اولین مهرواره هوای نو - سال 1400-1401

کتاب امام حسین(ع) در منابع کهن قرن یکم تا هفتم هجری، نویسنده: حجت الاسلام احمد ترابی، ناشر: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

بازخوانی «رخداد عظیم عاشورا» با تکیه بر منابع کهن تاریخی 

کتاب «امام حسین(علیه السلام) در منابع کهن قرن یکم تا هفتم هجری» توسط انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نوشته احمد ترابی در  1398 و در 592 صفحه منتشر شده است. این کتاب در رشته پژوهش بخش کتاب سال عاشورا مهرواره رتبه شایسته تقدیر را کسب کرده است.

این کتاب تلاشی است در جهت بازخوانی «رخداد عظیم عاشورا» با تکیه بر منابع کهن تاریخی  قرن یکم تا قرن هفتم همراه با دقّت‌ها و تحلیل‌هایی است تا در ترویج اندیشه عاشورایی و صیانت از قلّه‌های آن در برابر دین باورانی که اساساً برای اصلاح طلبی ارجی قائل نیستند و همچنین دین باورانی که از سر سُست اندیشی با تکلیف گریزی، به تحریف پیام عاشورا رو آورده و آن را از عدالت خواهی و مصلح پروری تهی شمرده‌اند! باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ترابی متولد ۱۳۳۶ در مشهد مقدس است. او تحصیلات حوزوی خود را نزد اساتیدی همچون حضرات آیات: سید علی محقق داماد، مصطفی اعتمادی تبریزی، حسن حسن‌زاده آملی و حسین وحید خراسانی پیگیری کرد. عضویت در هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله فعالیت‌های وی است. او علاوه بر تدریس دروس حوزوی و دانشگاهی، تاکنون چندین جلد کتاب و مقاله به رشته تحریر درآورده است.

«مرجعیت دینی و رسالت‌شناسی»، «امام علی بن موسی الرضا منادی توحید و امامت»، «امام سجاد جمال نیایشگران»، «امام باقر جلوه امامت در افق دانش»، «پیامبر جمال الهی در آینه بشری»، «تحلیلی از عهدنامه ولایت‌عهدی امام رضا»، «واقعه حره: تاریخ اسلام مین کربلا کی المناک حادثی کی بعد، دلخراش واقعه»، «عمار یاسر: نشانه راه حق»، «امام علی‌بن‌موسی الرضا (ع) امام رافت و معرفت» و ... از دیگر آثار تالیفی احمد ترابی است. «بررسی آراء مفسران در فلسفه به کارگیری «گمان به رستاخیز» به جای «یقین به آخرت» در تفسیر آیه ۴۶ بقره»، «مبانی و روش های قرآن در گسترش دین و توسعه جغرافیای امت اسلام»،‌«بررسی تطبیقی پیوند فضیلت، معرفت و خیر در اندیشه ی افلاطون و ملاصدرا»، «بررسی سیر اندیشه مفسران در تفسیر آیه «و ما تشاوون إلا ان یشاء الله»»،‌ «سرمقاله: قرآن پیامی تاریخمند یا فراتاریخی» از جمله مقالات احمد ترابی است.