اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیات مذهبی به یک محفل سیاسی یا کنسرت موسیقی تبدیل نشود

هیات مذهبی به یک محفل سیاسی یا کنسرت موسیقی تبدیل نشود

حجت الاسلام باباخانی در نشست خبری اختتامیه مهرواره هوای نو

حجت الاسلام مجید باباخانی روز سه‌شنبه - ۲۰ اردیبهشت - در نشست خبری اختتامیه مهرواره هوای نو، اولین مهرواره برگزیدگان سال هیات و تشکل‌های دینی گفت: هیات مبتنی بر تشکیلات، معنویت، معرفت و هنر است. در واقع معجونی است که وقتی این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد، ظرفیت بزرگی را بوجود می‌آورد که اگر هیات‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد.

مدیر تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: هیات از یک محفل مبتنی بر توسل به اهل بیت (ع) و استفاده از معارف دینی شروع می‌شود ولی آبشخور بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.‌

باباخانی اظهار داشت: اگر هیات به یک محفل سیاسی یا کنسرت موسیقی تبدیل نشود و از ظرفیت‌های آن استفاده شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی با اشاره به تاریخچه برگزاری هیات در ایران گفت: هیات‌ها از دهه ۵۰ خورشیدی به ظرفیت بزرگ خود واقف بودند و از آن استفاده کردند و به سراغ حل ریشه‌های مشکلات مردم رفتند و در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی منجر شد.

مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به علت نامگذاری این مهرواره گفت: تندیسی از درخت زرین سرو برای اهداء به برگزیدگان آماده شده که این تندیس نماد هیات های مذهبی است. یعنی همانگونه که درخت، نماد زیبایی و نشاط و همچنین تصفیه هواست، هیات ها نیز هوای فرهنگ را در جامعه تصفیه می کنند و به هر اندازه که فعالیت های هیات های مذهبی گسترده باشد این تصفیه بیشتر خواهد بود.

وی افزود: قرار بود مراسم اختتامیه در بهمن سال گذشته برگزار شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا به ۲۴ اردیبهشت موکول شد. البته این مهرواره استمرار خواهد داشت و قرار است محورهای اساسی مهرواره سال ۱۴۰۱ تعیین شود.

این کارشناس مذهبی در پاسخ به سوالی از حضور اهل سنت و مذاهب و ادیان دیگر در هیات های مذهبی سخن گفت و افزود: بسیاری از اهل سنت و حتی دیگر مذاهب دلداده اهل بیت (ع) هستند به گونه ای که حضور آنها را هر سال در هیات های ماه محرم می بینیم.
وی با اشاره به نقش مسجد در پیشرفت هیات های مذهبی گفت: اگر آغوش مسجد همچون گذشته به هیات ها باز شود، بسیاری از جوانان و نوجوانان جذب این سنگر می شوند. چون حضور این افراد در هیات ها پررنگ است و مسجد یکی از ظرفیت هایی است که هیات می تواند از آن به خوبی استفاده کند.

باباخانی از رصد ۳۰۰ موضوع و محور در زمینه هیات سخن گفت و اضافه کرد: اندیشکده هیات یکی از مراکزی است که در سازمان تبلیغات در این زمینه پژوهش می کند و محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام به عنوان رئیس هیات علمی این اندیشکده فعالیت می کند. همچنین با پژوهشگاه ها و اندیشکده های مرتبط ارتباط برقرار کرده ایم و با پژوهشگران نیز تبادل اندیشه داریم.

وی برگزاری مهرواره هوای نو را فرصتی برای شناسایی هیات های نوآور و فعال در امور فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: با برپایی این مهرواره، مردم به این نتیجه می رسند که همه هیات ها در چند هیاتی خلاصه نمی شود که رسانه های قوی تری دارند.