اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأت‌های شاخص در شهر و استان خود یک سمن با رویکرد جوانان تشکیل دهند

هیأت‌های شاخص در شهر و استان خود یک سمن با رویکرد جوانان تشکیل دهند

وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

نشست هشتم از مجموعه‌ نشست‌های تخصصی مهرواره هوای نو با حضور وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صبح امروز ۲۴ اردیبهشت با حضور مدیران هیأت‌های شاخص کشور و برگزیدگان مهرواره هوای نو در سالن همایش هتل لاله برگزار شد.
یامین‌پور ضمن قدردانی از مسئولین برگزار کننده مهرواره برای شروع این حرکت فرهنگی گفت: در زمان آقای حاج علی اکبری در سازمان ملی جوانان شورای تشکل‌های جوانان وجود داشت که در آن هفت نهاد فکر می‌کنم عضو بودند مثل سازمان تبلیغات بسیج و هلال احمر و غیره، که این شورا اساسنامه‌اش هم موجود است و به نظرم تعدادی از این اعضا هم امضا هایشان پای آن است. ولی برآورد ما و حقیقت امروز این است که این به شکل اساسی شکل نگرفته است. یعنی این ایده‌ی متمرکز شدن تشکل های دینی انقلابی و آموزشی جوانان کشور حول یک چتر شکل نگرفته است.

من هم خودم در تلاشم که این حلقه شکل بگیرد البته نگاه من این است که با محوریت تشکل‌ها باشد و نه اینکه ما تصدی‌گری باشیم بلکه ما پشتیبان هستیم و می‌توانیم تسهیلگر باشیم. البته این را هم باید اشاره کنم که ما در حوزه جوانان می‌توانیم وارد شویم و غیر از این حوزه چون از رسالت‌های سازمانمان نیست نمی‌توانیم فعالیت کنیم.

یامین‌پور ضمن اشاره به این که حتما وجود مجامع استانی ملی این تشکل‌ها مفید نیست و بعضا می‌تواند آسیب‌زننده باشد افزود: سازمان ملی جوانان نمی‌تواند همه تشکل‌ها را همزمان حمایت کند و از طرفی نمی‌خواهیم فقط از تشکل‌های با گرایش خاصی حمایت کنیم بلکه ما نگاهمان به کل تشکل‌های جوانان در کشور است.
الان ما اصلا سیاستمان نیست که تشکل هایی که شاید به ظاهر با نظام هماهنگی ندارند یا حزب اللهی نیستند و دغدغه آرمان‌های انقلاب را ندارند حمایت از شان نکنیم. بلکه وظیفه ما حمایت از همه است مخصوصا اینکه اصلاً خیلی از اینها در امور خیریه و اجتماعی مثل کودکان کار و غیره در حال فعالیت هستند و اتفاقاً در کنار فعالیت بسیار عالی هیچ زاویه‌ای هم با اصول نظام ندارند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه با بیان اینکه در بین مجموعه‌های حاکمیتی بنابر ماموریت با سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین همکاری را داریم افزود: سه موضوع در وزارتخانه در امور جوانان از اولویت‌های ما است، ازدواج آسان، فرزندآوری و توسعه مراکز همسریابی مطمئن که این سومی به‌نوعی ابزار همان اولویت اول است و این موارد ماموریت ما در برنامه ششم توسعه، سند تحول و قانون جوانی جمعیت است.
ما قانونا باید ۳۰ درصد از منابع‌مان را خرج همین سه مورد بکنیم ولی چون من خودم از اولویت‌های خودم هم این موضوعات هست و از طرفی قانون گفته حداقل ۳۰ درصد، تا ۶۰ درصد منابع را به همین موضوعات اختصاص خواهم داد.
ما در رسیدن به این اهداف امید و نگاهمان مجموعه‌های جوان مردم نهاد است که هیئات هم یکی از موثر ترین آنها هستند.

وحید یامین پور با بیان اینکه این تلفیق سازمان جوانان با تربیت بدنی کار صحیحی نبود گفت: رئیس‌جمهور مخالف این موضوع است. اصلا به نظر این بدترین نوع ادغام برای در حاشیه رفتن جوانان بوده و اگر امور جوانان با وزارت نفت هم ادغام می‌شد بهتر بود! و الان هم همین فروردین ما رییس جمهور دستور تشکیل دبیرخانه امور جوانان ذیل خود نهاد ریاست جمهوری و نه وزارت ورزش و جوانان را داده است و قرار است که مشاور امور جوانان هم برای خود انتخاب کنند. البته اصل ماجرا جدا شدن این دو قانون مجلس را می‌خواهد که آنطور که من می‌دانم در برنامه‌های مجلس نیست.

وی با اشاره به اینکه همین الان با خیلی از هیأت‌ها در کشور در حال همکاری هستیم پیشنهاد داد: همانطور که خیلی از هیأت‌ها که مسئولانشان هوشمندانه به طور قانونی هیأت را با عنوان سمن ثبت کرده‌اند من پیشنهاد می‌کنم هیأت‌های شاخص در شهر و استان خود به سمت تشکیل یک سمن با رویکرد جوانان تشکیل دهند که هم فعالیت‌شان در این عرصه آغاز شود و هم ما راحت‌تر بتوانیم از آن‌ها قانونا حمایت کنیم.
هرچند با هماهنگی و همکاری که با سازمان تبلیغات اسلامی داریم الان هم قصد داریم و می‌توانیم خارج از این موضوع هم از هیأت‌ها و تشکل‌های دینی حمایت‌هایی داشته باشیم.