اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هیأت می تواند یکی از موتورهای پیشران کشور در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی باشد

هیأت می تواند یکی از موتورهای پیشران کشور در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی باشد

دبیر مهرواره هوای نو در جلسه با بانوان فعال اصحاب رسانه

دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه هیأت به عنوان نهادی که مردم پایه است، ظرفیتهایش آن طور که باید آشکار نشده، گفت: اساس کار مهرواره از آنجا شروع شد که بر این باور بودیم که هیأت به عنوان یک ظرفیت می تواند یکی از موتورهای پیشران کشور در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی باشد و باید برای این ظرفیت سرمایه گذاری کرد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با بیان اینکه ما چند سیاست کلان را در سازمان هیأت دنبال می کنیم، گفت: در مهرواره هوای نو در نظر داریم نگاه مردم به هیأت صرفا مراسم و مناسک مذهبی یا اعیاد نباشد و تصوری که از هیأت و تشکلهای دینی داریم این است که یک اجتماع مؤمنانه برای احیای امور دینی است. این اجتماع خاصیت های زیادی می تواند داشته باشد. هیأت علاوه بر اینکه می تواند مناسک داشته باشد اما نباید منحصر به مناسک باشد. هم قبل و هم بعد از مناسک هیأت می تواند برنامه داشته باشد. هیأت در کشور ما از برگزاری مراسم تبدیل به نهاد اجتماعی شده است.


حجت الاسلام باباخانی با تأکید بر اینکه افق هیأت باید تغییر کند، افزود: هیأتها از آنچه امروز هستند که صرفا به مناسک می پردازند باید تبدیل به نهاد اجتماعی شوند از طرف دیگر ذهنیت مردم هم باید متفاوت باشد. هیأت نهاد زنده است و در مباحث فرهنگی و اجتماعی می تواند ورود کند، لذا هیأتها با در نظر گرفتن این دو سیاست که هم ذهنیت مردم تغییر کند و هم هیأتها برای عموم مردم برنامه داشته باشند اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.


وی عنوان کرد: یک نکته دیگر که مربوط به اصالت هیأتها می شود این است که سنتها درواقع سرمایه های بزرگی هستند اما نباید صرفا فرم باشند. «علم» یک فرم است که عقبه ای را برای شما معنا می کند. گاهی اینقدر فرم ها زیاد می شود که معنا را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از کارهای سازمان هیأت این است که این سنتها را بازتعریف و تنقیح کند و نو کردن سنتها جزء برنامه هاست که متناسب با نیاز نوجوانان و جوانان و رسانه سنتی به وجود بیاوریم که بدعت نباشد و معنا را تداعی کند و اصالتها را حفظ کنیم.


 یکی از کارهایی که دنبال می کنیم موضوع جشنواره هاست که به صورت غیر مستقیم به کنشگران جهت می دهد که در واقع مهرواره هوای نو با این نگاه به دنبال این است که از ظرفیت جشنواره به شکل صحیح استفاده کنیم و بجای امر کردن و کارهای تحکمی در فضای نرم سیاستهای کلان را در هیأتها دنبال کنیم.


وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو گفت: اساس کار مهرواره از آنجا شروع شد که بر این باور بودیم که هیأت به عنوان یک ظرفیت می تواند یکی از موتورهای پیشران کشور در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی باشد. هیأت به عنوان نهادی که مردم پایه است، ظرفیت هایش آن طور که باید آشکار نشده بر این مبنا تصور بر این است که می توان بر این ظرفیت سرمایه گذاری کرد و به عنوان یکی از نهادها که در آینده ایران اثرگذاری دارد، حساب کرد.

وی افزود: هوای نو دستی در سنت و البته حال و آینده دارد از این جهت کاری متفاوت است. هوای نو به دنبال این است که نگاهی رو به آینده داشته باشد و سوال این است که در افق 1440 هیأت چه وضعیتی دارد؟ و کجای تصمیم سازی و اثرگذاری در سپهر حوزه فرهنگ است؟


ملتجی عنوان کرد: دو هدف جدی برای هوای نو تعریف شده یکی اینکه هیأتها خود را از وضعیت فعلی خارج کنند و ارتقاء بخشند و با همه مردم ارتباط برقرار کنند و اینکه هیأت بتواند سلیقه های متعدد را دربربگیرد و البته مبانی اصلی خود که فرهنگ اهل بیت(ع) است را با زبان روز و حتی آینده مطرح کند. هدف دوم این است که هوای نو بتواند کمک کند مردم نگاهشان به هیئت و مناسک دینی تغییر کند. این نگاه که الان وجود دارد نگاه کلیشه ای به هیأت است که محدود به مراسم عزارداری است. تلاش داریم این گونه فهم شود که هیأت یک نهاد اجتماعی است که کارش احیای امر دین است.


وی با باین اینکه ما اساسا در معرفی نمادها و نهادهای دینی ضعف داریم، گفت: هوای نو بجای اینکه اهداف خود را در قالب جزوه های آموزشی ارائه کند و به واسطه سازمان هیأت در قالب دوره های آموزشی هیأت تراز را معرفی کند، مدل مهرواره را پیش گرفته و رسیدیم به این نقطه که هیئاتی را که کار روبه جلو انجام می دهند بر اساس شاخص ها بیابیم و به جامعه معرفی کنیم.


دبیر مهرواره هوای نو بیان کرد: مهرواره بر مبنای مهر است. همه حرکتهایی که در این عرصه صورت می گیرد ارزشمند است و بحث کمی و کیفی و انتخاب رتبه اول و دوم مطرح نیست، البته حتما برگزیدگانی معرفی می‌کنیم. در هوای نو، ترجمان هوا را به مثابه فرهنگ گرفتیم که همه جا گسترده است و در تنفس مردم اثر دارد و حوزه فرهنگی هم در زیست مردم اثرگذار است و نو بودن اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی دارد. 
ملتجی عنوان کرد: برای امسال چهار سیاست را دنبال می کنیم قرار بر این شد که امسال نگاه زنانه به هیأت پررنگ تر شود و به مسأله زن و هیأت می پردازیم. مقوله ای که کمتر مورد توجه بوده و اساسا عمده هیأتهای ما فضایی را برای بروز ظرفیتهای بانوان ایجاد نمی کنند و عموما بانوان مستمع هستند آن هم در فضای حاشیه ای بنابراین امسال به این موضوع می پردازیم.


سیاست دوم بحث جهاد تبیین است که در همه اجزای هوای نو جاری خواهد بود و سیاست سوم این است که هیأت را در همه ایران ببینیم و چهارم اینکه همه دستگاه ها که به نوعی در مساله هیأت اثرگذار هستند مشارکت کنند.


وی تصریح کرد: با این اهداف و سیاست ها به دومین مهرواره هوای نو ورود کردیم. طراحی بدین گونه است که شورای مرکزی داریم که به نوعی افرادی هستند که در این حوزه اثرگذارند و امسال چهار بخش برای مهرواره در نظر گرفته شده است شامل نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و فراهیأت هستند و هربخش محورها و رشته هایی دارد و در مجموع 41 رشته داریم.
رشته ها سعی شده به گونه ای انتخاب شود که یک هیأت متوسط و سنتی بداند فضای آینده هیأت در جمهوری اسلامی این گونه است و باید به این سمت حرکت کند. سال گذشته پنج هزار هیأت در مهرواره هوای نو شرکت کردند.
دبیر مهرواره هوای نو بیان کرد: فراخوان مهرواره اعلام شده و تا پایان اردیبهشت ماه فرصت ثبت نام وجود دارد و در چهار بخش که وجود دارد، عناصری مانند سخنران، هیأت، مداح، مدیر هیأت و شاعر سنجیده می شوند. کاری که برای اولین بار اتفاق می افتد رصد منبری ها حوزه بانوان است. هرکدام از این چهاربخش شورای برنامه ریزی دارند و 110 نفر داور داریم آثار را بر اساس شاخص ها بررسی می کنند و در هر رشته یک برگزیده و دو نفر شایسته تقدیر خواهیم داشت به هیأتها بین 30 تا 50 میلیون جوایز اهدا می شود و به برترین افراد بین 5 تا 10 میلیون تومان جوایز اعطا خواهد شد. 


آییین اختتامیه احتمالا در مرداد ماه برگزار می شود. سال گذشته اختتامیه در تالار وحدت برگزار شد. اصرار داریم اختتامیه به شکل هنری برگزار شود. در کنارش نشست دو روزه خواهیم داشت و برگزیدگان حوزه هیأت حضور می یابند و با برخی مدیران و مسئولان فرهنگی دیدار می کنند و جلسات پرسش و پاسخ خواهند داشت و امسال یکی از موضوعات حوزه بانوان خواهد بود. امسال یک چهارم داوران بانوان هستند که در حوزه هیأت کار رو به جلو است.

در ادامه هریک از بانوان شرکت کننده در جلسه در رابطه با اینکه هوای نو چگونه می تواند در فضای رسانه معرفی شود، به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. 


فاطمه محمدی گفت: ما سال هاست با مجموعه سازمان تبلیغات آشنا هستیم. جوانگرایی اتفاق خوبی است که در این سازمان رخ داده است. سازمان تبلیغات با توجه به بستر خوبی که در حوزه رسانه دارد باید در این زمینه قوی تر عمل کند. حوزه زنان باید از حاشیه خارج شود. سیاستهای کلی سازمان باید هماهنگ باشد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که زنان مسأله نیستند و فلسفه شکل گیری هیأت به واسطه زنان بوده است. اگر بانوان نباشند و فرزندان خود را هیأت نبرند هیچ هیأتی پا نمی گیرد. 
وی اظهار کرد: در حوزه هیأت کمترین سرمایه هزینه می شود. نباید به سمتی برویم که مخاطب خاص داشته باشیم. ما مخاطب خاص را طی سالها جذب کرده ایم. هیأت محل خانواده است و این موضوع و مشارکت بانوان باید در تیزر هوای نو نمایش داده شود. سخن از اجتماع مؤمنانه به میان آمد و فکر می کنم مطرح کردن این موضوع باعث مرزبندی مخاطبان می شود در حالی که باید این فضا باز شود. حتی از دانش آموزان مدارس دعوت شود که در هوای نو شرکت کنند.
در رابطه با بانوان سخنران ما بانوان توانمند در این حوزه داریم یکی از اشکالات در حوزه بانوان این است که معرف خوبی در این زمینه نداریم غیر از چند چهره تلویزیونی بانوان هیأتی را در تهران و شهرستانها نمی شناسیم در حالی که می توانیم از زندگی افرادی که در این مسیر جریانسازی کرده اند تیزر تهیه کنیم تا دیگران هم این افراد را بشناسند.
محمدی بیان کرد: جهاد تبیین امسال باید بر مبنای معرفی بانوان توانمند باشد. جبهه انقلاب در این حوزه فقیر بوده است. هوای نو باید بستری شود تا بانوان توانمند را معرفی کند و صرفا هم نباید روضه خوان و مداح باشند، بلکه بسیاری بانوان هستند که در کنار فعالیت فرهنگی در امور اجتماعی مانند تهیه جهیزیه فعالیت می کنند. 

فخریان، زبان شناس با انتقاد از به کار بردن واژه برگزیدگان در مهرواره هوای نو گفت: هیأت که به معنی مجتمع است که مناسک، اجتماع، اقتصاد و ادبیات را شامل می شود. ما به طور معمول با بچه های هیأت به مسافرت، اردوی جهادی و مسابقات فوتبال می رویم. هیأت نیاز به هیچ واژه اضافه ندارد.
وی با تأکید بر اینکه پیگیر هوای نو هستیم اما باید اطلاع رسانی قویتر صورت پذیرد، اظهار کرد: قبل از اینکه در حوزه بانوان و دختر نوجوان هیأتی سرمایه گذاری شود در حوزه پسر نوجوان و برای تربیت بچه هیأتی ها سرمایه گذاری صورت پذیرد.

فرخی نژاد، مجری و گوینده باسابقه و پیشکسوت در رادیو و تلویزیون به همایش 10 هزار نفری زنان عاشورایی اشاره کرد و گفت: بعد از مادر و مجری بودن افتخار می کنم در کنار دوستان هیأتی فعالیت کرده ام. هوای نو مثل جشنواره فیلم عمار که شروعش شاید خیلی دیده نشد، اما الان خروجی های جشنواره قابل تحسین است. این جشنواره نیز قطعا آینده خوبی خواهد داشت.


وی اظهار کرد: خانم های سخنران و مداح بسیار خوب داریم که می توانیم از محضر آنها استفاده کنیم. هیأت رزمندگان در برگزاری همایش شیرخواراگان و زنان عاشورایی که الان بین المللی شده بسیار خوش درخشیدند.
هیأت جوانان و هیأت هنر دانشگاه تهران هیأت هایی هستند که فقط مداحی و سخنرانی ندارند و مخاطبان بسیاری را جذب کرده اند. همچنین موسسه فرهنگی طلوع حق که آموزشی و فرهنگی است و در برنامه سه شنبه های مهدوی برنامه های مختلف اجتماعی در نظر گرفته اند. یا کاری که کمیته امداد امام خمینی(ره) با همکاری رسانه ملی در جذب خیرین با برگزاری پویش حمایت از ایتام انجام داد که بسیار تاثیرگذار بود. ما در سطح شهر تهران مساجد مجهز داریم که برای کارهای هیأتی آمادگی ندارند. برنامه محفل که خوش درخشید و شکل جدیدی از آموزش قرآن را ارائه کرد. افراد برجسته را شناسایی کرد و از آنها خواستیم در ارائه برنامه های نو به هیأت ما را یاری رسانند.
فرخی نژاد با بیان اینکه باید بسته فرهنگی برای ترویج عفاف و حجاب در هیئات ارائه شود، عنوان کرد: حضور بانوان موفق و الگو اعم از اساتید و هنرمندان و سخنرانان به عنوان فعال هیأتی در مدارس در روشنگری نوجوانان بسیار تاثیرگذار است.


شهریاری، فرهنگی، فعال رسانه ای و مدیر هیأت گفت: برخی بانوان هیأتهایی دارند که گاهی سیار و برخی از آنها بسیار قوی کار می کنند. در حوزه نوجوانان، در کنار هیأت هایی که آقایان گرداننده آن هیأتها هستند، هیأتهایی وجود دارند که بانوان راه اندازی کرده اند و در آنجا دختران را گرد هم جمع کرده اند. اما در نهایت در رویدادهایی که برگزار می شود باز هم هیأتهای بزرگ رأی می آورند. در هیأتهای بانوان مخالف انجام کارهای بزرگ و دور از دسترس هستم باید اخبار هوای نو به گوش هیأتها و عموم مردم برسد. 
وی اظهار کرد: یکی از اثربخش ترین رسانه ها در حوزه نوجوان و دانش آموزان استفاده از فضای برنامه شاد است و هوای نو را می توان از این طریق تبلیغ کرد. بخشی با عنوان هیأت و شادی در دومین مهرواره هوای نو نظر گرفته شده که قابل سنجش نیست. باید اطلاع رسانی شود که افرادی که خلاقیت هایی برای ایجاد فضای شاد سالم در هیأت دارند ارائه کنند.

حسنی علم وکیل دادگستری و مشاور فراکسیون جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: درمورد حضور بانوان در هیأت که بعضا با چند فرزند در مراسم مختلف حضور می یابند علاوه بر بخش سخت افزار در بخش نرم افزار هم نیازمند اصلاحاتی از جمله تولید محتوا هستیم به عنوان مثال اینکه مداحان باید شعار واحد داشته باشند و روی بحث همسرداری و فرزندان کار شود. سبک زندگی اسلامی باید از طریق هیئات آموزش داده شود و روی گروه های هیئت محور دانشجویی کار شود.


وی با اشاره به راه اندازی هیأتهای خانواده محور، عنوان کرد: در این هیأتها همه بانی هستند. در هیأت خانوادگی افرادی هستند که سالها خارج از کشور زندگی می کرده اند و الان در هیأتهای خانوادگی حضور دارند و بانی هستند، همچنین هیأت پسران را داریم که بچه ها بانی می شوند و برای هیأت داری تمرین می کنند. روی بحث رسانه انتقاد دارم. نکته ای که وجود دارد بانوان از جهت مکان و بحث مادی برای تشکیل هیأت در مضیقه هستند در این زمینه می توانید با مساجد و حسینیه ها رایزنی کنید که مکانی برای بانوان هیأتی اختصاص دهند و دیگر اینکه مثلا افرادی باشند که بانی در اختیار قرار دادن فضای لازم برای برگزاری هیأت شوند. اقدام دیگر که می توان انجام داد این است که از هیأت کودکان مستند تهیه شود و در شبکه پویا پخش شود.


ملتجی در پاسخ به این سوال گفت: امسال 41 رشته داریم و سعی می کنیم تعداد رشته ها بیشتر از این نشود ممکن است در سال آینده برخی رشته ها حذف و رشته جدیدی اضافه شود و بخش بین الملل انشالله در سال آینده از جمله بخش هایی است که اضافه خواهد شد. هوای نو برای اینکه موفق باشد باید نسخه بین المللی هیأت را هم طراحی و ارائه کند.