اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هوای نو، نگاهی بلند به هیأت در دهه‌های آینده

هوای نو، نگاهی بلند به هیأت در دهه‌های آینده

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو

دبیر مهرواره هوای نو گفت: «هوای نو» یک نگاه بلند نسبت به هیأت در دهه‌های آینده دارد و متناسب با نیازهای آن دوران، خود را طراحی می‌کند و به این سمت می رویم که هیأت‎ها آماده شوند تا در سال‌های آینده به‌روزتر باشند و بخصوص در حوزه مسائل اجتماعی بیشتر ورود کنند.
وحید ملتجی، دبیر مهرواره «هوای نو» با حضور در برنامه صبحگاهی «در انتهای الوند» که از شبکه دو پخش شد، به معرفی این مهرواره و بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: مهرواره «هوای نو» بزرگترین رویداد حوزه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی کشور است که امسال، سال اول برگزاری آن است و امیدواریم هرسال استمرار داشته باشد و به یک مرجع تبدیل شود که بتواند بهترین‌های حوزه هیأت و تشکل‌های دینی را به عموم مردم معرفی کند.
وی اظهار کرد: از مهمترین اهداف مهرواره هوای نو، این است که هیأت‌ها را به سمتی ببرد که آغوششان را خیلی بازتر از چیزی که الا دارند باشد؛ یعنی عموم مردم ایران مخاطبشان باشند، نه فقط بخشی از مردم که حوزه هیأت را درک کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. ما چون اعتقادمان این است که هیأت یکی از امن‌ترین حوزه‌ها در خصوص مسائل اجتماعی بخصوص در زمینه تربیت هست، بنابراین باید هیأت‌ها فضایی را ایجاد کنند که همه مردم با سلیقه‌های مختلف بتوانند از فضای هیأت استفاده کنند.
ملتجی عنوان کرد: بخشی از این مهرواره هم مربوط به مردم است که امیدواریم به کمک رسانه‌ها بتوانیم برای مردم تشریح کنیم که از این فضا چگونه استفاده کنند. «هوای نو» یک نگاه بلند نسبت به دهه‌های آینده دارد و متناسب با نیازهای آن دوران، خود را طراحی می‌کند و به این سمت می‌رویم که هیأت‎ها آماده شوند تا در سال‌های آینده به‌روزتر باشند و بخصوص در حوزه مسائل اجتماعی بیشتر ورود کنند. البته سابقه هیأت‌ها اینچنین بوده اما ممکن است گاهی در برخی دوره‌ها به مسائل آیینی بسنده کرده باشند، اما در شرایط کرونا در کنار تهدیدی که وجود داشت فرصتی ایجاد شد که هیأت‌ها بتوانند این ظرفیتشان را بروز دهند و شاید یکی از پیشروترین گروه های اجتماعی بودند که توانستند بر اساس شرایط روز، نیاز جامعه را تشخیص دهند و برطرف کنند. درواقع چون هیأت‌ها ذاتشان مردمی است به همین جهت مانایی آن‎ها زیاد است.
دبیر مهرواره هوای نو با بیان اینکه ما در این مهرواره، دنبال این هستیم که عموم مردم با هیأت بیشتر آشنا شوند، گفت: به تجربه ثابت شده که خانواده‌هایی که فرزندان آن‎ها با هیأت در ارتباط هستند در حوزه تربیت و آموزش و مهارت‌های زندگی حتما جلوتر از خانواده‌های دیگر هستند.
وی در ادامه با اشاره به دلیل نامگذاری مهرواره هوای نو با این عنوان افزود: دلیل استفاده از عنوان مهرواره، این است که یک نگاه محبت‌آمیز عمومی نسبت به همه هیأت‌هایی که فعالیت می‌کنند، دارد. فعلا به دنبال این نیستیم که بگوییم این هیأت اول و دیگری دوم است. مهرواره به دنبال این است که با نگاه پرمهر و عطوفت، هیأت‌هایی که فعالیت و برنامه‌های بهتری دارند و کار خلاقانه‌تر دارند را معرفی کند و درمورد «هوای نو» هم ما فرهنگ را مثل هوا می‌دانیم. همه جا هوا هست و اگر لحظه‌ای نباشد، زندگی به خطر می‌افتد و و هوا بودن به این دلیل است که حوزه، حوزه فرهنگ و فراگیر است.
ملتجی عنوان کرد: هیأت‌ها مثل درختی که هوا را تصفیه می‌کنند در هر نقطه جغرافیایی که هستند هوای فرهنگی آن منطقه را تصفیه می‌کنند و همه تشکل‌های دینی می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند.
وی به معرفی بخش‌های مهرواره پرداخت و گفت: مهرواره هوای نو امسال سه بخش دارد، یکی بخش هیأت‌هاست که 17 رشته دارد. دیگری ستایشگری است که امسال رشته مدیحه‌خوانی را دارد و دیگری کتاب هیأت که هر رشته، هیأت داوران خود را دارد و از افرادی هستند که در آن عرصه شناخته شده اند و از این هفته انتخاب بهترین آثار را شروع کرده‌ایم و تا 20 روز آینده ادامه دارد و اوایل اسفندماه مراسم اختتامیه را داریم که آوردگاه اصلی آنجاست و یک دسته از برگزیدگان، هیأت‌ها هستند که برای هیأت‌ها جوایز بین 20 تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده که به هیأت تعلق می‌گیرد و برای نفرات برتر هم جوایز 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. جوایز معنوی دیگر هم وجود دارد که متعاقبا اعلام می‌شود.
دبیر مهرواره هوای نو افزود: در هر بخش این مهرواره چند رشته جنبی وجود دارد. مثلا هیأت‌هایی که در زمان کرونا فعال بودند و کارهای خلاقانه انجام دادند یا در حوزه نسل حسینی کارهای ویژه انجام داده‌اند و در زمینه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کارهای متفاوت دارند ویژه دیده می‌شوند.
وی تصریح کرد: رشته‌ها متفاوت از کلیشه‌های رایج است چون هوای نو برای آینده طراحی می شود و به نوعی در چهل ساله دوم انقلاب بازتعریف می‌شود. مثلا هیأت‎هایی که در حوزه نوجوانان یا بانوان کارهای متفاوت‌تری را انجام داده‌اند و یا در زمینه هنر اقدامات ویژه دارند و یا هیأت‎هایی که از طریق رسانه‌های مختلف برنامه‌های خود را پیش می‌برند، حتی اگر هیأت‌‌هایی هستند که در یک روستا برای دختران و پسران جوان کار خاصی انجام می‌دهند، دیده می‌شوند.
علاقه‎مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از روند برگزاری و رویدادهای مهرواره «هوای نو» می‎توانند به صفحه مجازی havayenoo@ مراجعه کرده و از طریق وب‌سایت havayenoo.ir در جریان آخرین اخبار این مهرواره قرار گیرند.