اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هوای نو مخاطبان را با خدمات هیأت‌های مذهبی آشنا می‌کند.

هوای نو مخاطبان را با خدمات هیأت‌های مذهبی آشنا می‌کند.

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو

دبیر نخستین مهرواره «هوای نو» در گفتگوی تلفنی با برنامه تهران من از رادیو تهران، در رابطه با اهداف و برنامه‌های این مهرواره گفت: مهرواره «هوای نو» که برای نخستین بار است برگزار می‌شود، قرار است، برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی جمهوری اسلامی ایران را مشخص کند. تقریبا 40 روز قبل، آیین افتتاحیه آن برگزار شد و تا یک ماه دیگر نیز ادامه دارد. امید است به مرور زمان و در سال‌های آتی تبدیل به بزرگ‌ترین رویداد در حوزه هیأت و تشکل‌های دینی شود.

وی اظهار کرد: هیأت‌ها و تشکل‌های دینی کشور موتور پیشران انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب هستند و مثل درختی که هوا را تصفیه می‌کند، هر هیأت در هرجا که قرار دارد در کنار فعالیت های اجتماعی خود، هوای فرهنگی جامعه را تصفیه می‌کند.

ملتجی عنوان کرد: قرار است در مهرواره «هوای نو» دو اتفاق بیافتد، یکی این‌که هیأت‌ها آغوششان را به روی همه مردم باز کنند و همه مردم بتوانند در هیأت‌ها حضور پیدا کرده و با مردم ارتباط برقرار کنند. این اتفاق از طرف هیأت‌ها باید بیافتد و کار دیگر مهرواره این است که مخاطبان را از خدماتی که هیأت‎ها ارائه می‌دهند، مطلع کند. بخصوص در 40 سال دوم انقلاب که هیأت‌ها به لحاظ اجتماعی طبیعتا خیلی گسترده‌تر می‌شوند، بنابراین خدماتی هم که ارائه می‌دهند، متفات‌تر از قبل خواهد بود و اگر عموم مردم از این اتفاق مطلع شوند به نظر می‌رسد خیلی بیشتر از قبل استقبال صورت می‌پذیرد.

وی افزود: بر اساس تجربه‌ای که از سال‌ها حضور در هیأت داشته‌ایم، اعتقادمان بر این است که در شرایط کنونی یکی از امن‌ترین مکان‌هایی که خانواده‌ها فرزندانشان را می‌توانند آنجا بسپارند و از خیلی نکات منفی مصون باشند و درضمن بتوانند مهارت زندگی اجتماعی را کسب کنند، هیأت است. امید است مهرواره هوای نو بتواند این مسیر را هموار کند.

دبیر مهرواره هوای نو در رابطه با نحوه گزینش هیأت‌های مذهبی گفت: مهرواره «هوای نو» سه بخش دارد که یک بخش آن، هیأت است که در حوزه هیأت، 16 رشته مختلف در نظر گرفته شده است. در این بخش، جنبه‌های اجتماعی هیئات از سوی هیئت داوران سنجیده می‌‎شود. مثلا این‌که هیئات مذهبی در زمینه ارتباط با نوجوانان، چقدر توانسته‌اند موفق عمل کنند یا اینکه چقدر در هیأت‌ها از ظرفیت هنری استفاده شده است، بخشی از رشته‌های هیأت است و هیئت داوران هم افرادی هستند که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بخش دیگر این مهرواره مربوط به ستایشگری اهل بیت(ع) یا مداحی است که امسال فقط در رشته مدیحه‌خوانی برگزار می‌شود و بهترین مدیحه‌خوانی‌ها انتخاب می‌شود. البته امسال محدودیت سنی 20 تا 35 سال را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم و بر اساس ملاک‌هایی که از سوی هیئت داوران تعیین شده آثار سنجیده می‌شود و بهترین‌ها معرفی می‌شوند.

ملتجی تصریح کرد: بخش بعدی موضوع کتاب هیأت است. کتاب‌هایی که در رابطه با هیأت و هیأت‌داری و تاریخ شفاهی هیأت است در این حوزه بررسی می‌شود. حتما هیأت‌های مذهبی بخش‌های دیگری هم دارند که در سال‌های آتی بررسی می‌شوند.