اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هوای نو با نگاه گام دوم انقلاب فعالیت فاخر هیأت‌ها را بررسی می‌کند

هوای نو با نگاه گام دوم انقلاب فعالیت فاخر هیأت‌ها را بررسی می‌کند

مدیرکل سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: هیأت، ظرفیتی است که با عشق مردم به اهل بیت(ع) بوجود آمده و امسال سه بخش هیأت، ستایشگری و کتاب هیأت در مهرواره هوای نو بررسی می‌شود و می‌خواهیم با نگاه گام دومی ببینیم که چه کارهای فاخری در هیأت‌ها صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی با حضور در ویژه‌برنامه «مادرانه» عقیق با اشاره به سه بخش مهرواره هوای نو با عنوان هیأت، ستایشگری و کتاب که برای سال اول در نظر گرفته شده است، گفت: اساسا لازم است که به فضای هیأت، نگاه جدیدی داشته باشیم و در چهل‌واره دوم انقلاب جا دارد، این ظرفیت بزرگی که انقلاب اسلامی و معنویت جامعه مرهون آن است، بار دیگر دیده شود، زیرا احساس می‌کنیم هیأت‌ها خیلی بیش از آنچه تاکنون ثمر داشته‎اند می‎توانند راهگشا و مشکل‌گشا باشند.
وی اظهار کرد: هیأت ولو اینکه محفلی است که با توسل به اهل بیت(ع) معنا پیدا می‌کند، اما توسل یک کلیشه است که می‎تواند این درخت تنومند را به بار بنشاند و ثمرات بسیار داشته باشد. نمونه آن را در کرونا و زلزله دیدیم. این‌ها موارد بحرانی بوده و مسائل روحی و روانی جامعه را نیز هیأت می‎تواند سامان دهد و گزاف نیست اگر بگوییم، هیأت می‎تواند به برطرف شدن مشکلات اقتصادی جامعه کمک کند.
حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه هیأت، ظرفیت مردمی بی‌بدیل است، افزود: در سطح کشور آن‌چه درمورد آمار هیأت‌های مذهبی ثبت شده، غیر از هیأت‌های کوچک خانگی که ثبت نشده‌اند، بیش از 93 هزار هیأت ثبت‌شده داریم و این خود، یک ظرفیت بزرگ مردمی است.
وی عنوان کرد: هیأت، ظرفیتی است که با عشق مردم به اهل بیت(ع) بوجود آمده و امسال این سه بخش را بیشتر می‎خواهیم مورد توجه قرار دهیم و با نگاه گام دومی ببینیم که چه کارهای فاخری در این مراکز صورت گرفته است. در این راستا در بخش هیأت، 17 رشته در نظر گرفته شده؛ یعنی می‎خواهیم بگوییم که هیأت فقط یک محفل نیست و زیرساخت‌ها مهم است. هیأت امروز باید اساسنامه، چشم‌انداز قوی و برنامه برای 10 سال آینده داشته باشد و اسناد بالادستی را در نظر گرفته باشد.
مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: «محتوا و مضمون هیأت»، «رسانه و هیأت»، از جمله رشته‎های بخش‌ هیأت هستند. اگرچه هیأت یک رسانه است، اما نمی‌تواند بگوید نمی‎خواهم از رسانه‌های نوین استفاده کنم. یک هیأت با 100 نفر می‎تواند تشکیل شود و ده‌ها هزار نفر در جاهای دیگر از آن بهره ببرند و این هنر هیأت است و یا رشته «اقتصاد و هیأت»؛ یعنی هیأتی که می‌تواند روی پای خود بایستد. هیأت‌های ما در این سال‎ها وابسته به جایی نبوده‌اند. اساسا دولت‌ها مگر می‎توانند یک دهه محرم هیأت‎ها را تأمین کنند؟ هیأت‎ها را مردم در بدترین شرایط مالی با عشق برپا می‌کنند. در این 17 رشته یک افق را نشان می‎دهیم. ممکن است هیأتی در یک روستا در یکی از رشته‎ها خلاقیتی داشته باشد. مثلا رشته‌ای با عنوان «هیأت و بانوان» داریم و دلیل اختصاص این بخش این است که به موضوع بانوان در هیأت‌ها کمتر توجه شده و بخشی از هیأت‌ها حتی بخش بانوان ندارند. در حوزه نوجوان نیز مهم است که ببینیم چقدر به نوجوانان توجه کرده‌اند.
وی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی این بود که 2 هزار هیأت در مهرواره هوای نو شرکت کنند که تاکنون به بیش از 4 هزار هیأت رسیده است. موضوع هیأت تاکنون مورد احصاء علمی قرار نگرفته بود، البته حتما هیأت‌هایی هستند که شاخصه‎هایی دارند، اما چون سال اول است از برگزاری این مهرواره مطلع نشده‌اند. در حوزه ستایشگران نیز انتظار ارسال یک هزار اثر داشتیم و در این حوزه دو هزار و 250 اثر ارسال کرده‎اند و در حوزه کتاب و مقالات هیأت که پیش‌بینی ارسال 300 اثر را داشتیم، بیش از یک هزار اثر که عمده کتاب است ارسال شده و تقریبا 100 اثر در حوزه مقالات است.