اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

هدف هیأت و صدا و سیما باید برقراری عدالت باشد

هدف هیأت و صدا و سیما باید برقراری عدالت باشد

وحید جلیلی قائم مقام رئیس صدا و سیما

ساعاتی پیش نهمین و آخرین نشست از نشست‌های تخصصی مهرواره هوای نو، بزرگ‌ترین رویداد هیأت و تشکل‌های دینی با حضور وحید جلیلی قائم مقام ریاست صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول صدا و سیما در بین مدیران هیأت‌های شاخص و برگزیدگان مهرواره هوای نو در هتل لاله برگزار شد.

در این نشست که با گفتگوی بین حاضرین و میهمان نشست آغاز شد وحید جلیلی با بیان اینکه خودش را عضوی از جبهه فرهنگی مردمی انقلاب می‌داند و این فعالیت‌ها را از نزدیک لمس کرده است گفت: از فعالیت‌های گروه‌های فرهنگی که در اقلیم فرهنگی این مرز و بوم در حال انجام است به خاطر حضوری این حقیر در این جامعه فرهنگی داشته‌ام آگاهم و امیدوارم این موارد را در صدا و سیما بتوانیم بهتر نشان دهیم.

در مورد اتاق فکر در حوزه هیأت و تشکل‌های دینی که برخی از دوستان اینجا فرمودند می‌توان آن را مثل این جلسات برقرار کرد و از نظرات و دوستان استفاده کرد. اما باید دانست خود هیأت به عنوان یک مرکز عملیات و بزرگ است و خودش هم ظرفیت عظیمی از نظر فرهنگی و رسانه‌ای دارد و ما باید به‌ آن توجه داشته باشیم که به شکل حداکثری از ظرفیت های دینی و اجتماعی هیأت‌ها استفاده کنیم.

واقعیت این است که در جای جای کشور انتظار وجود دارد که در هم در قالب استانی و هم ملی صدا و سیما ارتباط بهتری با جبهه فرهنگی انقلاب داشته باشد و به ویژه به هیأت می‌توان نگاه ویژه ای داشته باشد که ماهم دنبال آن هستیم.
الان چند ماهی است که از تغییرات مدیریتی گذشته است ما هم در جلسات مختلف این توقع ارتباط بهتر با جبهه فرهنگی انقلاب را با اکثر مدیران در میان گذاشتیم. قاعدتاً در مسیر تحول تا جایی که گفتار درمانی جواب می‌دهد از آن استفاده می‌شود و اگر نشود می‌تواند از تغییرات استفاده کرد.

شعار مدیریت جدید صدا و سیما این است که ما برای تحول آمدیم و نه تغییر، غیر از اینکه مجبور به تغییر بشویم.

الان هم که بررسی انجام شده مشخص شده کجاها می توان تحول را انجام داد و کجاها تحول ناپذیر است و نیاز به تغییر دارد.

راجع به اینکه از ظرفیت های استانی استفاده بشود شعار ما خودمان در صدا و سیما همین هویت محوری و عدالت محوری شعارمان است و این عدالت آمده است که نسبت ها را تعدیل کند.

وحید جلیلی در جریان انتخاب و سلیقه در انتخاب هیئات در شبکه‌های استانی و ملی برای نمایش ادامه داد: در ماجرای هیأت‌ها همانطور که شما هم گفتید ما باید برترین هیأت ها را برجسته کنیم و رسانه این تیتر کردن و برجسته کردن را وظیفه دارد ما هم همینجا دست یاری را به سوی شما دراز می کنیم که شما که می توانید ظرفیت‌ها را در حوزه هیأت‌های شاخص بهتر ببینید برترین آنها را به ما معرفی کنید تا برجسته کردن آنها اقدام کنیم.

من خودم دغدغه دارم، دغدغه عدالت که باید در مدیریت فرهنگی با مواجه با ظرفیت‌های بیرون تهران وجود داشته باشد و اصلاً مصداقی هم در هر استان خواستیم و به آن‌ها گفتیم که سه مداح و سخنران برتر خود را معرفی کنید علاوه بر اینکه یک لیست صد نفره کشوری در اختیارمان قرار گرفت در حال بررسی قرار می‌گیرد تا ببینیم اصلا نگاه مدیران استانی ما چقدر نزدیک به جبهه فرهنگی انقلاب است.

آقای کشکولی هم در گروه معارف در حال بازسازی و بهسازی این حوزه است که با همکاری شما ظرفیت‌های بیرون سازمانی به نسخه‌های مطلوبی در گروه معارف برسد. یک درخواست هم اینجا از دوستان دارم که فقط در زمینه آسیب شناسی فعال نباشید و به عنوان یکی از اتاق‌های فکر جبهه فرهنگی انقلاب در هیئات پیشنهادات سازنده هم بدهید تا ما بتوانیم از آنها قطعاً استفاده کنیم.

وی در ادامه به توضیحی درباره جریانات فرهنگی پرداخت و بیان داشت: در مجموعه کلی انقلاب اسلامی در چند دهه اخیر اگر بخواهیم فراز و فرودها را ببینیم حضرت آقا دو خط را پیگیر بودند. یکی مدیریت رسمی کشور در عرصه فرهنگ بود که از صدا و سیما هم تغییرات شروع شد و مدیریت های مختلف دیگر هم تغییر کرد و در فضای مدیریت فرهنگی کشور خطی شروع شد که دوستانی جایگزین شدند که فرهنگی‌تر انقلابی تر و جوان تر بودند.

در کنار آن یک جریان مردمی هم در بدنه مساجد و هیئات و صنف فعالین فرهنگی شکل گرفت که راهیان نور و اردوهای جهادی نمونه هایی بودند که به وجود آمدند و در این خط موازی توسط ولی‌فقیه برای ساماندهی فرهنگ کشور پی گرفته شدند.

سال ۸۸ یک آزمون بود بین این دو جبهه و خط که کدام موفق‌تر بوده است. از نظر من جبهه فرهنگی مردمی انقلاب خیلی قوی تر از مدیران رسمی فرهنگی بود و حضرت آقا هم از آغاز تاکنون نگاه ویژه تر و بیشتر به جبهه مردمی انقلاب در عرصه فرهنگ دارد. الان هم ما در صدا و سیما این نگاه را با حضور آقای جبلی داریم.

دبیر ستاد تحول صدا و سیما با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند ما هیأت انقلابی می خواهیم افزود: باید ببینیم هیأت انقلابی چه تفاوتی با هیأت غیر انقلابی دارد؟ امروز در کشور ما با دو جریان عمده مواجهیم یک جریان انقلابی و دیگری جریان ارتجاعی اگر بخواهم توضیح بدهم، انقلاب اسلامی را بنده حرکتی میبینم از محبت به سمت شیعه گی و جامعه ایران این افتخار را دارد که محبت اهل بیت در آن ریشه دار بوده است و توسط علمای برجسته که در رأس آن حضرت امام وجود داشت از مسیر محب بودن اهل بیت به شیعه گی رسیدند.

ما امروز مخیر هستیم یا این حرکت انقلابی را ادامه دهیم یا یک حرکت ارتجایی را شروع کند و به بهانه های مختلف و دستاویز های گوناگون عرصه‌های به دست آمده توسط انقلاب اسلامی را تحویل جریان اسلام آمریکایی کنیم.

هیأت انقلابی یکی از وظایفش حفظ این دستاوردها تاکنون بوده است. همان امام خمینی رحمة الله علیه که می‌گفت آمریکا شیطان بزرگ هیچ غلطی نمیتواند بکند در جای دیگر می‌گوید انجمن حجتیه می تواند اگر مواظب این انقلاب نباشید انقلاب اسلامی را نابود کند. یعنی همان قدر که دشمنی با انقلاب دارد همان قدر هم قدرت دارد و ما باید حواسمان جمع باشد که کجای کار قرار داریم.


این شیعه انگلیسی در یک کلام خود سپاه شمر است. شیعه انگلیسی می گوید آرمان و پیام سیدالشهدا حق ندارد با زمان پیش برود و در قرن حاضر حرف بزند. چرا آنها دم از دشمنی امام می زنند و به امام فحش و لعن می‌فرستند؟ چون امام خمینی پیام اهل بیت علیهم السلام را از انحصار درآورده و در جهان امروز طنین انداز کرد. شیعه انگلیسی دارد تلاش می‌کند به مانند شمر، سیدالشهدا را محاصره کند تا پیام حضرت به جهان مصادره نشود.

هیأت به تمام معنا همان خیمه سیدالشهدا است و هیأت باید باور داشته باشد برای تمام ساحات زندگی حرف دارد همانطور که سیدالشهدا برای تمام ساحات زندگی حرف دارد هیأت انقلابی معنایش این است.

این فعالیت‌های فرهنگی در حیاط و در خیابان ها و مدارس و غیره و ذالک که ما انجام میدهیم از حرکت فرهنگی خود خدا نعوذبالله که بیشتر نیست ارسال رسل و کتب و غیره همه اینها حرکات فرهنگی خدا بوده است که یک هدف دارد و آن یقوم الناس بالقسط است یعنی برای آنکه مردم برای عدالت به پا خیزند و استقامت کنند.
اگر همه این عناصر فرهنگی و صدا و سیما و هیأت و غیره و ذالک هدفشان برقراری قسط بود یعنی در جبهه خدایند و در غیر اینصورت در جبهه مقابل قرار دارند.

نکته دیگر به عنوان آخرین نکته این است که باید مراقبت کنیم این فعالیت‌های فرهنگی مانع فعالیت های اجتماعی نباشد همانطور که این فعالیت‌های اجتماعی نباید ما را از تکلیف سیاسی خود به دور کند و در آخر این فعالیت سیاسی هم نباید فعالیت جهانی و تمدنی ما را مانع شود اینها را باید همه با هم ببینیم هیأت هم باید به این موضوع توجه داشته باشد.

این را هم می‌گویم که یکی از پر برکت ترین فعالیت های فرهنگی اجتماعی کشور را اعتقاد دارم فعالیت در همین هیأت ها بوده است.

گفتنی است اختتامیه مهرواره هوای نو امشب ۲۴ اردیبهشت در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.