اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

نقش پررنگ بانوان در دومین مهرواره هوای نو

نقش پررنگ بانوان در دومین مهرواره هوای نو

دبیر مهرواره هوای نو در گفتگو با خبرگزاری مهر

مهرواره هوای نو تلاشی برای شناسایی و معرفی برگزیدگان سال هیأت و تشکل‌های دینی جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به برنامه تحولی سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید و نگاه نویی که به جریان هیأت و تشکل‌های دینی دارد اقدامات زیادی در این حوزه رقم خورده که یکی از آنها، برگزاری مهرواره هوای نو است.

یکی از اهداف اصلی این طرح آن است که عموم مردم و به‌ویژه نوجوانان و جوانان با هیأت‌ها و تشکل‌های مردمی آشنایی بیشتری پیدا کنند. نگاه مهرواره به تشکل‌های دینی این است که آنها موتور پیشران مردمی در گام دوم انقلاب اسلامی‌اند که به‌صورت خودجوش فعالیت می‌کنند. از این فرصت می‌توان برای بهره‌مندی هرچه بیشتر در جهت پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب استفاده کرد. آیین افتتاحیه «مهرواره ملی هوای نو» در دومین سال خود نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و دبیر این رویداد وحید ملتجی است.

مهرواره هوای نو در گام دوم خود، چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود گذاشته است؟

حرکت و تداوم مهرواره از سال گذشته قطع نشده و در طول این چند ماه همواره ادامه داشته است و می‌توان گفت تقریباً بلافاصله بعد از اختتامیه دوره اول مهرواره هوای نو، جلسات نقد و بررسی فعالیت‌هایی که در بخش‌های مختلف محتوایی و اجرایی این رویداد انجام شد در قالب برگزاری جلسات هفتگی به صورت منظم برگزار و مورد ارزیابی قرار گرفت. بنابراین از حدود ۳ ماه پیش جلسات شورای مرکزی هوای نو کار خود را رسماً آغاز و طراحی‌های مهرواره هوای نو دوم بر اساس تجربه‌ای که از مهرواره اول به دست آمد آغاز و در حال حاضر در حال انجام است.

فراخوان مهرواره هوای نو با توجه به دومین سال برگزاری این رویداد چه زمانی اعلام می‌شود؟

روند اعلام فراخوان رسمی برگزاری دومین مهرواره هوای نو در حال طی شدن است و اعلام فراخوان امسال به نوعی آغاز رسمی فعالیت مهرواره هوای نو دوم خواهد بود که در نیمه دوم اسفند ماه ۱۴۰۱ فراخوان اعلام و اطلاع رسانی عمومی صورت خواهد پذیرفت.

و زمان اختتامیه؟

با برنامه‌های صورت گرفته اختتامیه مهرواره هوای نو خردادماه سال آینده در نظر گرفته شده است.

چه بخش‌هایی در این رویداد تعریف شده است؟

مهرواره هوای نو سال گذشته در سه بخش فعالیت خود را آغاز و به اتمام رساند اما امسال براساس تجربه سال پیش و اینکه مهرواره به یک بلوغی رسیده بخشهای دیگری به آن اضافه و به نوعی بخش‌های سال گذشته تکمیل شده است که شامل بخش نهاد هیأت، ارکان هیأت، تولیدات هیأت و یاوران هیأت می‌شود.

برای شرکت و انتخاب مهرواره هوای نو آیا شاخص و ملاک خاصی وجود دارد؟

مخاطب مهرواره هوای نو هیأت‌ها و تشکل‌های دینی هستند؛ بنابراین همه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند. سال گذشته نیز چنین بود که رشته‌ها و بخش‌ها اعلام و هیأت‌ها با بررسی آن بر اساس فعالیت‌ها و حرف نویی که داشتند در بخش‌های مورد نظر شرکت کردند. هیچ محدودیتی هم برای شرکت در هیأت‌ها نیست اما باید در هر رشته‌ای که شرکت می‌کنند یک دستاورد داشته باشند.

داوران برای انتخاب مستندات هیأت‌ها شاخص‌هایی در نظر دارند و بر اساس آن فعالیت‌های هیأت‌ها را بررسی می‌کنند.

در برگزاری مهرواره اول با مشکلات و چالش‌هایی روبرو بودید چه اقداماتی برای رفع آن انجام شد؟

آغاز مهرواره دوم با نقد و بررسی بود بر همین اساس ایرادهای محتوایی احصا و به رفع آن اقدام شد و همچنین نقاط ضعف و قوت نیز در امر اجرا مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد ضعف‌ها مرتفع شود. امسال چون هوای نو در حال توسعه یافتن است جدای از شکل ظاهری آن درصدد هستیم حرفی که هوای نو دارد را به گوش هیأت‌ها برسانیم و این مهمترین مساله است.

آیا سازمان و نهادهای دیگر هم در برگزاری مهرواره مشارکت دارند؟

فعلاً سازمان و نهادی اعلام نکرده و در حال مذاکره هستیم و امکان دارد بسیاری از دستگاه‌ها در برگزاری این رویداد مشارکت داشته باشند و طبیعتاً زمانی که چنین رویدادی در این سطح ملی برگزار می‌شود بخش‌های مختلفی خواهد داشت که بعضی در بخش اجرا و برخی دیگر نیز در عرصه محتوایی کمک خواهند کرد. هم اکنون هوای نو در مرحله‌ای است که عمده کارهای آن در شورای مرکزی صورت می‌پذیرد و اصولاً همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادها زمانی است که می‌خواهد اختتامیه برگزار شود.

برای بازتاب این رویداد بزرگ چه اقداماتی صورت گرفته است؟

امسال برای بازتاب رسانه‌ای این رویداد بزرگ به رسانه ملی اهمیت ویژه‌ای داده شده است. هرچند که مهرواره هوای نو را یک رسانه می‌دانیم که مهمترین وظیفه آن اطلاع رسانی و تبیین است اما می‌طلبد برای بازتاب این رویداد بزرگ رسانه ملی پای کار بیاید.

در مردمی سازی داوری مهرواره هوای نو چه اقداماتی صورت گرفته است؟

هوای نو مردمی است و نیازی به مردمی سازی ندارد چرا که مساله هوای نو هیأت‌ها است و هیأت‌ها مردمی هستند. در بخش داوری مهرواره، داورهایی انتخاب می‌شوند که از دل خود هیأت‌ها باشند اما اینکه عموم مردم نسبت به هیأت‌ها اطلاع پیدا کنند و آنها را انتخاب کنند این یکی از اهداف مهرواره به شمار می‌رود اما این مهم زمانی می‌تواند به درستی انجام شود که هوای نو به یک بلوغی رسیده باشد.

برای برگزیدگان دوره گذشته چه اقداماتی صورت گرفت؟

در مهرواره هوای نو سال گذشته بخشی بود که بتوانیم برگزیدگان را معرفی کنیم و ۵۰ درصد برنامه اختتامیه به همین امر اختصاص داشت تا برگزیدگان و شایستگان معرفی شوند و کار دیگری که در حال انجام آن هستیم اینکه بتوانیم هیأت‌های منتخب را به نوعی به بقیه هیأت‌ها معرفی کنیم؛ امسال با توجه به اینکه در مهرواره هوای نو هیأت‌های جدیدی انتخاب می‌شوند به هیأت‌های برگزیده سال پیش نیز میدان رسانه‌ای خواهیم داد تا در در رسانه ملی اقدامات و فعالیت‌های خود را اعلام و معرفی کنند.

اهداف و سیاست‌هایی که در برگزاری مهرواره هوای نو در دستور کار دارید را بیان بفرمایید؟

چهار هدف و سیاست در برگزاری هوای نو دنبال می‌شود که بسیار مهم است. این اهداف شامل دو رکن می‌شود که عبارت است از کمک به ارتقا، سطح نگرش و نگاه و رویکرد هیأت در مواجه با عموم مردم به گونه‌ای که همه ایرانی‌ها با سلایق مختلف مخاطب هیأت باشند و دیگر تلاش برای تغییر نگاه عموم مردم به هیأت به واسطه تغییر تصویری که رسانه‌ها از هیأت ارائه می‌دهند، به گونه‌ای که هیأت محصور در زمان خاص مناسبتی و یا سبک‌های خاص عزاداری نباشد.

سیاست‌های اجرایی دومین مهرواره هوای نو ۱۴۰۲ که در تمامی بخش‌ها و پروژه‌های اصلی باید اعمال شود شامل، نخست نقش و حضور جایگاه بانوان در عرصه هیأت به عنوان رویکرد پررنگ این دوره مورد توجه قرار خواهد گرفت، دوم «هیأت کانون جهاد تبیین است» در همه اجزا اجرایی و محتوایی مهرواره این مفهوم رنگ اجرا به خود می‌گیرد، سوم مشارکت و تعامل با دیگر نهادهای مردمی و حاکمیتی برای تقویت مهرواره در دستور کار است در این خصوص حوزه‌های مختلف سازمان تبلیغات اسلامی در اولویت هستند و در نهایت اینکه مهرواره هوای نو برای همه ایران است و فقط محصور در تهران نمی‌شود لذا اطلاع رسانی، انتخاب‌ها و نوع مواجهه ما با مساله هیأت تلاش می‌شود همه ایران دیده شود.

درباره شعار محوری که برای مهرواره امسال در نظر گرفته شده است آیا نسبت به دوره اول شاهد تغییری هستیم؟

سعی شده شعار امسال بر مبنای همان شعار سال گذشته باشد و می‌خواهیم تغییر زیادی در این زمینه صورت نپذیرد؛ محور این شعار نیز در فراخوان اعلام خواهد شد.

امسال همزمان با اختتامیه چند پروژه انجام می‌شود که یکی از آنها برگزاری نشست تخصصی ملی اصحاب هیأت با مسؤولان نظام است که در این نشست نقش پررنگ بانوان غالب خواهد بود و طی دو روز برگزار می‌شود. دیگر اینکه به دنبال آن هستیم که یک نمایشگاهی را از دستاوردهای هیأت‌های منتخب برپا کنیم.