اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

نقش محوری زنان در آینده هیأت

نقش محوری زنان در آینده هیأت

معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی

محمد آقاسی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی و معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی: در ۵ سال آینده به دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و هجمه‌هایی که بر کشور وجود دارد، با تعدد هیأت‌های خانگی در شهرهای بزرگ روبه‌رو هستیم که محور اصلی آن‌ها، زنان خواهند بود. 

دومین کارگاه آموزشی نشست های تخصصی دومین مهرواره هوای نو، با موضوع نقش بانوان در آینده هیأت‌، با حضور محمد آقاسی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه افکار عمومی و دبیر و معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز شنبه ۱۴ مردادماه برگزار شد.

نقش هیأت‌ها در شکست دشمن

آقاسی در این نشست گفت: هیأت‌های مذهبی در ایران قدمت زیادی دارند و قریب به یک صد سال است که در تاریخ معاصر ایران، به طور جدی نقش آفرین هستند، اما مطالعه هدفمندی درباره هیأت‌های مذهبی در ایران شکل نگرفته و مطالعات کم و اندکی که صورت گرفته، پراکنده بوده و عمومأ مساله محور نیز نبوده است.

این پژوهشگر حوزه افکار عمومی ادامه داد: موضوع هیأت به خصوص هیأت‌های خانگی و زنان دست نخورده و دست نیافتنی است، در حالیکه از لحاظ آینده‌نگری بسیار مهم است. لذا مطالعه روی این موضوع می تواند ظرفیت های بیشتری از این نهاد را نشان دهد.

وی افزود: از ظرفیت هیأت‌ها همین بس که تمام برنامه‌ریزی‌های یکساله دشمنان را برمی‌گرداند. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری روی هیأت‌ها تاکید بسیار دارند.

ظرفیت هیأت‌های خانگی 

وی درباره ظرفیت هیأت‌های مذهبی افزود: دلیل توجه رهبر انقلاب به هیأت‌ها این است که آن‌ها کوچک‌ترین واحدهایی در کشور هستند که مشغول کار و فعالیت هستند. عموماً هیأت یا در خانه و خانواده و یا در محله شکل می‌گیرد. تلاش هیأت این است که، جمعی را دور خود جمع و آن‌ها را هدایت کند. این هدایت حتی مالی و اقتصادی است که بیشتر در غالب خیریه و قرض الحسنه است. 

آقاسی با اشاره به اینکه برخی از هیأت‌های بزرگ ریشه در هیأت‌های خانگی دارند، گفت: هیأت آئین حسینی میثم مطیعی که امروز در امامزاده قاضی الصابر فعال است که قبل‌تر هم در هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) برپا بود، طرح «سدره» را راه‌اندازی کردند. در این طرح، روضه‌خوان و سخنران برای مجالس روضه خانگی می‌فرستند. هیأت آقای پویانفر هم جلسات هفتگی ثابت دارد و افراد این هیأت هم با محوریت خودش، مجالس خانگی دارند.

کرونا هیأت‌های خانگی را پررنگ کرد

معاون نظارت و برنامه‌ریزی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دوره کرونا در تهران، اجتماعات ممنوع شد که در نتیجه، در آن زمان، هیأت‌های خانگی دوباره دیده شدند و نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: پیش از این، بروزهای اجتماعی هیأت‌های بزرگ، تنها در ده روز اول محرم بود. در سال‌های گذشته سعی شد این روال ادامه نیابد و اکنون شاهد هستیم؛ هیأت‌ها در طول سال فعال و پویا هستند. با این‌که، زنان محور اصلی هیأت‌های خانگی و کوچک هستند. اما در هیأت‌های بزرگ محوریت با برادران است. این مهم اکنون در همه بروزهای اجتماعی هیأت‌های مذهبی مشهود است.

آینده‌ هیأت‌های خانگی

آقاسی گفت: در ۵ سال آینده به دلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و هجمه‌هایی که بر کشور وجود دارد، با تعدد هیأت‌های خانگی در شهرهای بزرگ روبه‌رو هستیم که محور اصلی آن‌ها، زنان خواهند بود. در آینده، نسل جدیدی از سخنرانان خانم خواهیم داشت که احتمالاً سخنرانان متمایزی هستند که سخنان آن‌ها با گفتمان رایج در هیأت‌ها متفاوت است که به دلیل وجود فضای مجازی، این سخنان در کشور بازتاب تاثیرگذاری خواهد داشت.