اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

مهرواره هوای نو به ایستگاه پایانی رسید

مهرواره هوای نو به ایستگاه پایانی رسید

نشست خبری مراسم اختتامیه مهرواره هوای نو

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو گفت: ۸۰ تشکل و هیات مذهبی از پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت به مدت سه روز با دعوت برخی از مسئولان ارشد و میانی نظام در این جلسات به گفت و گو و مطالبه گری در حوزه هیات می پردازند.

وی از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، علیرضا زاکانی شهردار تهران، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان و حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان میهمانان این برنامه ها یاد کرد که قرار است به گفت و گو بنشینند.

ملتجی با اشاره به ظرفیت های فراوان هیات ها گفت: امسال فقط به برخی ظرفیت های هیات ها پرداخته ایم و در سال آینده به موضوع هایی همچون سخنرانی و منبر در هیات می پردازیم.
وی جنبه بین المللی هیات ها را یکی دیگر از ظرفیت ها دانست و گفت: امسال در زمینه جهانی ورود نکردیم و از سال آینده مباحثی را در این زمینه مطرح خواهیم کرد که یک مساله بر محور بازتاب برگزاری هیات های مذهبی در خارج است و مساله دیگر نحوه تشکیل هیات ها در سایر کشورهاست.

به گفته دبیر مهرواره هوای نو، هر کار فرهنگی باید بر چهار محور دانش، اخلاق، دین و هنر شکل گیرد و اگر یکی از اینها وجود نداشته باشد، به نتیجه نمی رسد و معتقدم ذات هنر به شکل های مختلف در هیات ها وجود دارد.

وی با اشاره به شعار این مهرواره (در هوای نوی هیات نفس تازه می کنیم) گفت: ما معتقدیم هیات، محلی برای گرفتن تصمیم های بزرگ است، هیات جایی برای آرامش بیشتر است و جایی برای تجربه زندگی خوب است، مکانی برای دوستی های ماندگار و جایی برای کمک همدیگر.

ملتجی افزود: قرار نیست این مهرواره به ساماندهی هیات ها بپردازد بلکه بهترین ها را بر اساس شاخص هایی تعیین و معرفی می کند. اگر هیات ها در مسائل اجتماعی و فرهنگی ورود نکنند، در آینده با هیات هایی روبرو خواهیم بود که به عنوان لکه سیاه از آن یاد می کنند.
وی با اشاره به برخی آسیب ها در هیات های مذهبی گفت: استودیوخوانی یکی از پدیده های ستایشگری است و در واقع یک آزمون و خطایی است که باید درباره آن نظر بدهیم و اگر هیاتی ها در آن ورود نکنند، شاهد اتفاقات دیگری در هیات ها خواهیم بود.

۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر در سه بخش به دستمان رسید که مجموع شرکت کنندگان هفت هزار و ۴۹۹ نفر هستند.

دبیر مهرواره هوای نو با قرائت آمار آثار رسیده به دبیرخانه گفت: ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر در سه بخش به دستمان رسید که مجموع شرکت کنندگان هفت هزار و ۴۹۹ نفر هستند. دو هزار و ۲۸۵ نفر در بخش ستایشگران اهل بیت (ع)، چهار هزار و ۲۸۵ هیات در بخش هیات و ۶۳۵ کتاب در بخش کتاب ثبت نام شده اند. تعداد آثار رسیده به مهرواره سه هزار و ۹۰۳ اثر به بخش ستایشگران، ۲۴ هزار و ۵۲۲ اثر به بخش هیات و ۸۵۵ اثر به بخش کتاب هیات رسیده است.

ملتجی از برگزاری اختتامیه ای متفاوت در شنبه شب ۲۴ اردیبهشت با برپایی نماز مغرب و عشاء در تالار وحدت خبر داد و گفت: این اختتامیه با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و برخی شخصیت های فرهنگی و مذهبی برگزار خواهد شد ولی سخنرانان کمتر از ۱۰ دقیقه سخنرانی خواهند کرد.

آشنایی با رشته های مهرواره هوای نو

مهرواره هوای نو اولین و بزرگترین مهرواره‌ای است که به طور خاص به هیات‌ها و تشکل‌های دینی می پردازد و تلاش دارد نگاه هیات‌ها و رویکرد آنها را نسبت به عموم مردم و فعالیت‌های خودشان ارتقاء دهد و با نشان دادن فعالیت‌های موثر هیات‌ها به عموم مردم سبب بهتر دیده شدن هیات‌ها در بین مردم و مسئولان شود.

این مهرواره از سه بخش تشکیل می شود که در بخش ستایشگران اهل بیت (ع) در محور اصلی شامل مداحی و مدیحه خوانی و در محور ویژه شامل تقدیر از نغمه سرایان، تقدیر از اقدامات شاخص، نسل حسینی و شهید حاج قاسم سلیمانی است. شاخصه های مدیحه خوانی در این مهرواره شامل تسلط در اجرا، رعایت آداب و شئون مداحی، انتخاب شعر و توانمندی صداست.

بخش کتاب دارای دو محور اصلی است که موضوع محور اول، کتاب سال عاشورا شامل رشته های پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، کودک و نوجوان، مستندنگاری و روایت و همچنین آثار هنری مکتوب است و در محور اصلی دوم مربوط به کتاب سال هیات و شامل محتوای کاربردی هیات، مستندنگاری هیات و متون آموزشی و پژوهشی هیات است. البته این بخش یک محور ویژه با عنوان تاریخ شفاهی هیات دارد.

بخش هیات نیز دارای محورهای اصلی، ویژه و جنبی است که در محور اصلی موضوع هایی همچون ساختار و تشکیلات، مضمون و محتوا، هنر هیات، رسانه هیات، تولیدات هیات، هیات و اقتصاد، هیات و خدمات اجتماعی، هیات و خانواده، هیات و نوجوانان و همچنین هیات و بانوان مطرح می شود. محور ویژه شامل سه رشته نسل حسینی، کرونا و بزرگان عرصه منبر است و محور جنبی نیز مربوط به خدمات آموزشی پژوهشی، خدمات هنری رسانه ای، خدمات حمایتی سازمان دهی و همچنین بانیان و حامیان است.

مهرواره هوای نو از ابتدای پاییز سال گذشته با هدف اصلی آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت هیات‌ها آغاز به کار کرد و قرار بود بهمن ۱۴۰۰ به کار خود پایان دهد ولی برنامه اختتامیه ۲۴ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

این مهرواره در اولین دوره خود به سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام پرداخته است که هرکدام شامل محورها و رشته هایی تخصصی هستند. منتخبین این دوره توسط هیت داوران مهرواره هوای نو متشکل از افراد متخصص و خوشنام در هر بخش و رشته انتخاب شده و مفتخر به دریافت تندیس درخت زرین مهرواره خواهند شد.

اولین دوره مهرواره هوای نو به همت سازمان هیات و تشکل‌های دینی و با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی به دنبال این است با ایجاد نگاه به آینده در هیئات نویدبخش این باشد تا هیات‌ها در چهل‌واره دوم انقلاب به افق مشخصی برسند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذر سال گذشته در دیدار با عوامل برگزاری مهرواره هوای نو گفت: سنت هیئات مذهبی، گنج بی‌پایان ماست و هرچقدر با شیوه‌های مختلف معرفی شود، باز هم جا دارد. کدام سیستم را سراغ دارید که با عمق جان مردم ارتباط داشته باشد؟ یکی از نقاط ممیزه حاکمیت دینی همین است و متاسفانه گاهی به‌عنوان کارهای اداری به این موضوع نگاه می‌کنیم که چیزی از آن حاصل نمی‌شود. در دنیایی که شرایط پیچیده است و فرزندانمان در معرض تهدید هستند باید پرچم حسینی در دستمان باشد تا بتوانیم از این فضا عبور کنیم و ما در این مسیر با همه توان حمایت‌‎های لازم را انجام می‌دهیم.

وی با تجلیل از ایده های جدید دبیر این مهرواره گفت: وحید ملتجی همیشه ایده‌های نو در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و دینی ارائه می‌کند و در اصفهان هم با طرح‌هایی که ارائه کرده‌، شیوه‌های جدیدی در عزاداری‌ها گسترش پیدا کرده و باید تلاش کنیم این طرح‌ها را بین‌المللی کنیم. فرایند جامعه اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می‌کنند که ختم به جامعه مهدوی شود، باید از همین هیات ها و مجالس بگذرد و ما نیز از این ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

وحید ملتجی درباره جوایز مهرواره هوای نو گفت: این جوایز در دو بخش اهدا می شود که یکی مربوط به هیات هاست و دیگری به افراد. در همین راستا برای برگزیدگان هیات ها در هر رشته ای ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و افراد قابل تقدیر درنظر گرفته شده است.