اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

معرفی مهرواره هوای نو توسط وحید ملتجی در آیین اختتامیه

معرفی مهرواره هوای نو توسط وحید ملتجی در آیین اختتامیه

مراسم اختتامیه مهرواره هوای نو - تالار وحدت تهران

در ادامه مراسم اختتامیه مهرواره هوای نو که در تالار وحدت تهران در حال برگزاری است دبیر مهرواره وحید ملتجی به معرفی مهرواره هوای نو پرداخت.

وحید ملتجی دبیر مهرواره هوای نو گفت: چشم‌انداز ما در برگزاری این رویداد نگاه به آینده است و می‌خواهیم مسیری مشخص کنیم تا بدانیم که سال ۱۴۴۰ هیأت‌ها کجا هستند. نماد این رویداد نیز درخت است و دلیل انتخاب آن هم این بوده است که تشابه زیادی بین درخت و هیأت وجود دارد. درخت ریشه‌های مستحکم و قوی دارد و هیأت نیز همین ویژگی را دارد و ریشه در فرهنگ ما دارد
درخت تنومند است و قابلیت تکیه‌گاه بودن دارد، مانند هیأت که تکیه‌گاه تمام عاشقان اهل‌بیت است. درخت سایه دارد و در مقابل تمام کسانی که در هیأت هستند زیر سایه آن قرار دارند. در آخر اینکه همان‌طور که درخت هوا را تصفیه می‌کند، هیأت هوای فرهنگ را تصفیه می‌کند، هر هیأتی با هراندازه‌ای که دارد از این ویژگی‌ها برخوردار بوده و هیأت مأمن همه ماست.

ملتجی افزود: اینجا جشنواره نیست که برگزیدگانش مقام و رتبه داشته باشند، بلکه نگاه پرمهری به همه کسانی دارد که در هیأت کار می‌کنند. در این رویداد فرهنگی هیأتی با سه، چهار نفر عضو با هیأتی چند هزار نفره از نظر ارزش یکی است.

وی با اشاره به آمار این رویداد ادامه داد: ما مهرواره هوای نو را در سه بخش از شهریور ۱۴۰۰ آغاز کردیم. بخش اول ستایشگران اهل‌بیت علیهم السلام که در رشته مدیحه‌خوانی بود. بخش دوم کتاب هیأت که منظور تجربیات هیأت‌هاست، که باید به نسل‌های بعدی برسد. بخش سوم هم خود هیأت، یعنی مواردی مثل مضمون و محتوا، هنر هیأت، هیأت و خانواده، نوجوانان در هیأت که در مجموع ۳۲ رشته مشخص شد. ۱۱۰ داور این رشته‌ها را در یک فرآیند سه‌ماهه داوری کردند.

وی با اشاره به این مسئله که مهرواره هوای نو دو هدف مهم دارد اظهار کرد: یک هیأت برای عموم مردم باشد و همه کسانی که دوستدار اهل‌بیت علیهم السلام هستند مخاطب آن باشند، در حقیقت هوای نو می‌خواهد دایره مخاطبان هیأت را افزایش دهد. دوم اینکه می‌خواهیم بگوییم که هیأت فقط دهه اول محرم و عزاداری در آن دوران نیست و برای همه عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد. سبک زندگی کسانی که در هیأت رفت‌وآمد دارند، سبک زندگی اهل‌بیتی است. امروز در جمهوری اسلامی امن‌ترین مکان برای تربیت بچه‌ها هیأت است، تا جایی که می‌توان گفت حتی در برخی موارد از مدرسه نیز بهتر است.

طبق آماری که در ادامه این رویداد اعلام شد، آمار شرکت‌کنندگان، ۲۹ هزار و ۲۸۰ اثر را داوری کردند. خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی جزو استان‌های فعال در این رویداد بودند و در مجموع ۴۵۷۸ هیأت در بخش‌های مختلف مهرواره هوای نو شرکت کردند.