اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

حضور فرزند در مساجد و حسینیه‌ها، می‌تواند زینت باشد

حضور فرزند در مساجد و حسینیه‌ها، می‌تواند زینت باشد

کارگاه آموزشی نخستین روز نشست‌های مهرواره هوای نو

روح‌الله کریمی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در اولین کارگاه آموزشی نخستین روز نشست‌های مهرواره هوای نو با اشاره به اینکه از نظر کارشناسان علوم اجتماعی، هیأت یکی از مهمترین محافل تعلیم و تربیت دینی است، اظهارداشت: مبانی نظری این بحث متأثر از مبانی قرآنی و احادیثی است که به دست ما رسیده است. روایت است بچه‌ها زینت هستند و زینت‌های خود را به مسجد ببرید. حضور فرزند در مساجد و حسینیه‌ها، می‌تواند زینت باشد.

وی ادامه داد: در هیأت و مساجد هنوز ارزش حضور کودک و مادر کودک به رسمیت شناخته نشده و جدی گرفته نمی‌شود و بارها دیده شده که بچه‌ها حس بدی، از مسؤلان مساجد می‌گیرند. این سوال مطرح می‌شود که درباره تقدم کودک و بزرگسال، کدام مقدم است؟

چرا کودک را از حضور در هیأت محروم می‌کنیم؟

کریمی ادامه داد: بارها در روایت داریم که پیامبر(ص) حضور خود در مسجد را به دلیل بازی و مواجه با کودکان به تاخیر انداخته است که این نشان از اهمیت کودکان است.

این استاد دانشگاه افزود: در هلند بررسی شده است زمانی که کودکان در باغ گل حضور پیدا می‌کنند، رشد و باردهی این باغ‌ها افزایش می‌یابند، بنابراین به این نتیجه رسیدند که با مهدهای کودک هماهنگ کنند تا در طول هفته، چند ساعتی کودکان را به باغ گل بیاورند تا تجارت آن‌ها رونق بیشتری داشته باشد. حال ما این کودک را گاهی از حضور در هیأت محروم می‌کنیم.

سخنران و مداح هیأت نباید حضور کودکان را سرزنش کند

وی گفت: هیچ سخنران یا مداحی در هیأت حق ندارد بگوید که کودک را ساکت کنید یا از مجلس بیرون ببرید. این جلوه‌های خشونت را چرا به کودکان منتقل می‌کنید. هیأت ما باید برای یک زن باردار برنامه داشته باشد.

کریمی گفت: براساس آیات قرآن انسان مرحله به مرحله آفریده شده است که یکی از آن‌ها در شکم مادر است. پیامبر(ص) می‌فرماید خوشبخت کسی است که در شکم مادر خوشبخت شد و بدبخت کسی است در شکم مادر بدبخت شد.

راه‌اندازی حسینیه کودک و جدا کردن او از مادر خطاست

وی افزود: امسال در هیأتی دیدم که برای کودکان هم حسینیه و هیأت زدند تا کودکان را از مادر بگیرند و مادران راحت عزاداری کنند. بهترین جایگاه و مکان امن، آغوش مادر است. احساس ناامنی را نباید با مجلس امام حسین(ع) همجوار کرد.