اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

بهترین فعالیت‌ها در عرصه هیأت هرسال انتخاب و به مردم معرفی می‌شود

بهترین فعالیت‌ها در عرصه هیأت هرسال انتخاب و به مردم معرفی می‌شود

وحید ملتجی، دبیر مهرواره هوای نو

برنامه‌ تلویزیونی «سلام صبح به خیر» که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با حضور وحید ملتجی، دبیر نخستین مهرواره «هوای نو»، در قالب پرسش و پاسخ به بررسی موضوعات پیرامون این مهرواره پرداخت.
دبیر مهرواره «هوای نو» در برنامه تلویزیونی «سلام صبح به خیر» با بیان این‎که قرار است این مهرواره به یک رویداد ملی بزرگ تبدیل شود، گفت: درواقع این مهرواره، آوردگاهی برای هیأت‌هاست و قرار است بهترین فعالیت‌ها در عرصه هیأت هرسال انتخاب و به مردم معرفی شود.
ملتجی در ابتدای این برنامه ضمن معرفی مهرواره «هوای نو» به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد عرصه هیأت‌ها و تشکل‌های دینی، گفت: امسال، سال اول است که این مهرواره برگزار می‌شود و قرار بر این است که به رویداد ملی بزرگ تبدیل شود. درواقع این مهرواره، آوردگاهی برای هیأت‌هاست و قرار است بهترین فعالیت‌ها در عرصه هیأت هرسال انتخاب و به مردم معرفی شود.
وی اظهار کرد: مهرواره «هوای نو»، دو هدف اصلی دارد، یکی این‌که هیأت‌ها در سال‌های آینده در چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی آغوششان را بر روی عموم مردم باز کنند و همه را مخاطب خود قرار دهند و مردم هم قاب جدیدی از هیأت ارائه دهند. چون ما شاید هیأت را فقط در فضا و مناسبت خاصی می‌بینیم، در صورتی که این‌گونه نیست و تمام افرادی که با هیأت‌ها ارتباط دارند، البته هیأت‌های باکیفیت، شخصیت‌هایی هستند که در زندگیشان موفق هستند و نوجوانانی که در هیأت رشد می‌کنند، غالبا بیش از نود درصد آن‌ها افراد موفقی در آینده خواهند بود، زیرا در این مراکز مهارت زندگی ‎کردن به آن‎ها آموزش داده می‌شود. به همین جهت امروزه در شرایطی که ما قرار داریم، یکی از امن‌ترین مراکزی که خانواده‌ها می‌توانند به آن اعتماد کنند و فرزندانشان را در آن فضا برای تربیت قرار دهند، هیأت‌های مذهبی هستند.
دبیر مهرواره «هوای نو» با اشاره به نماد مهرواره افزود: نماد مهرواره به این دلیل درخت انتخاب شده که هیأت درواقع مثل درخت است. درخت، ریشه و تنه دارد و می‌شود به آن تکیه کرد. پرنده‌ها می‌توانند در آن‌جا سکنا گزینند و مثمر است و مهم‌ترین کار درخت این است که هوا را تصفیه می‌کند و یک هیأت در یک محله همه این کارها را انجام می‌دهد؛ یعنی هوای فرهنگی محله را تصفیه می‌کند. درواقع هیأت‌ها خیلی شاداب هستند، شاید ما بخش‌هایی از آن‌ها را که مربوط به عزاداری‌هاست، نشان داده‌ایم، اما عمده هیأتی‌‎ها شاداب و پرانگیزه هستند و «هوای نو» می‎‌خواهد بگوید از این به بعد نگاه به هیأت باید این‌گونه باشد و تأکیدش بر نوجوانان و جوانان است.
وی همچنین در رابطه با بکاربردن عنوان مهرواره به‌جای جشنواره گفت: دلیل بکاربردن عنوان مهرواره این است که هر هیأت در هر جغرافیایی که هست، یکی از المان‌های فرهنگی و هویتی آنجاست و از این جهت اطلاق اول و دوم به آن‌ها دشوار است و حتی شاید اشتباه باشد. بنابراین مهرواره هوای نو یک نگاه مهربانانه عام نسبت به همه این موارد دارد. درواقع «هوای نو» آمده که بگوید هرکدام از این درخت‌ها در اقلیم خودشان مهم هستند و هرکدام رنگ و طعم خود را دارند، اما اینکه کدام کیفی‌تر هستند و برای مردم مفید بوده‌اند‌ و کدام هیأت‌ها ایده‌های مهم‌تری دارند را می‌شود بررسی کرد و به آنها پرداخت. مثلا در دو سال اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا، هیأت‌های مذهبی واقعا جلوه جدیدی از خود نشان دادند، البته برخی فعالیت‎ها از گذشته انجام می‎شده، اما کرونا فضایی ایجاد کرد که بروز پیدا کند و «هوای نو» می‌خواهد کمک کند جنبه‌‎های دیگر نیز ظهور و بروز پیدا کند و دیده شود.
ملتجی افزود: در «هوای نو» برگزیدگان را با دقت انتخاب می‌کنیم. برای سال اول، 31 رشته در نظر گرفته شده است، البته این تعداد برای سال اول است وگرنه بیش از 100 رشته داریم که به مرور در سال‌های آینده اضافه می‌شود و قرارمان بر این است که هیأت‌های مذهبی حمایت شوند؛ یعنی هیأت‌هایی که کارهای متفاوت‌تر انجام داده‌اند که برای مردم مفید بوده و مردم نسبت به آن‌ها اقبال نشان داده‌‎اند، قرار است حمایت شوند. برخی از حمایت‌ها شامل ارائه تسهیلات و بخشی هم به صورت هدیه است، تا این مراکز بتوانند فعالیت‎‌های خود را توسعه دهند.
وی اظهار کرد: این مهرواره چند رشته ویژه هم دارد. مثلا اسناد بالادستی هیأت‌ها (هیأت‌هایی که چشم‌انداز 10 ساله و 20 ساله نسبت به آینده دارند و توانسته‌اند بگویند مثلا در سی سال آینده چه جایگاهی خواهند داشت) به آن‌ها نگاه خاص داریم. هیأت‌هایی که نگاه نوجوانانه خاص دارند و برای نوجوانان برنامه دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند. هیأت‎هایی که از ظرفیت هنر استفاده می‎کنند برای ما ویژه‎‌تر هستند و هیأت‌هایی که جنبه رسانه‎‌ای قوی‎‌تر دارند، مورد توجه هستند. برای هر رشته نیز هیأت داورانی اختصاص یافته که افراد متخصص و کاربلد آن حوزه هستند و هر رشته بین سه تا پنج داور دارد که به دقت موارد را بررسی می‎کنند.
دبیر مهرواره «هوای نو» با بیان این‎که این نهال، قرار است در سال‎های آینده تبدیل به یک درخت تنومد شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه نگاه ما نگاه دقیقی به مسأله هیأت است، بخش‎های مختلف را از هم جدا کرده‎‌ایم؛ یعنی آنجا که مداح هیأت مد نظر است، رشته‎‌های مختص خود را دارد و آنجا با موضوع هیأت که آیا سند بالادستی دارد؟ هنر دارد یا خیر؟ متفاوت است.یک هیأت می‌تواند در 10 رشته شرکت کند و 10 تندیس دریافت کند. «هوای نو» کیفی‎‌گراست و در گستره ایران است و ثبت‌‎نام آن نیز از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد؛ یعنی یک هیأت در یک شهرستان یا حتی روستا اگر ویژگی‎های کیفیت را داشته باشد به راحتی می‎تواند ثبت‎نام کند و هیأت داوران آن را بپذیرند
وی گفت: در این برنامه می‎خواهم از دو دسته برای شرکت در مهرواره «هوای نو» دعوت کنم. یکی از عموم مردم درخواست دارم که havayenoo.ir را ببینند و با این فضا آشنا شوند، چون از سال آینده نظرات مردمی را هم می‌خواهیم به این مهرواره اضافه کنیم. دوم اینکه به هیأتی‌‎ها، ستایشگران اهل بیت(ع) و اهالی حوزه کتاب عرض می‌کنم که در havayenoo.ir ثبت‎‌نام کنند.
ملتجی بیان کرد: اتفاقی که افتاده به دلیل اینکه چتر «هوای نو» تازه باز شده و افراد تازه دارند مطلع می‌شوند، ما مهلت ثبت‌نام را که 24 آذرماه بود، مقداری اضافه کردیم و در این برنامه اعلام می‎کنم که 10 روز به این فرصت اضافه شده و علاقه‌‎مندان به شرکت در این مهرواره تا چهارم دی‌‎ماه برای ثبت نام مهلت دارند و در بهمن‎‌ماه اختتامیه باشکوه خواهیم داشت که اصحاب هیأت، هنرمندان و مسئولان کشوری حضور خواهند داشت و در آن مراسم، تندیس‏‌ها ارائه می‎‌شود.
دبیر مهرواره «هوای نو» تصریح کرد: در بخش ستایشگری اهل بیت(ع) امسال یک رشته مدیحه‎‌خوانی را داریم که در مراسم جشن اجرا می‌‎شود و قرار است مداحان یک فایل 5 تا 7 دقیقه‎‌ای از اجرای خودشان را در سایت بارگذاری کنند. البته امسال به عنوان سال اول، این بخش ویژه رده سنی 20 تا 35 سال برگزار می‎‌شود. در بخش کتاب، کتاب‎هایی که درباره هیأت است، مد نظر قرار دارد، نه کتاب‎هایی که هیأت‎‌ها چاپ کرده‌‎اند و این کار جدیدی است، درضمن تاریخ شفاهی هیأت را حمایت می‎‌کنیم که هیأت‎‌ها گذشته خود را روایت کنند که به دست نسل‎های بعدی برسد و در حوزه هیأت که 16 رشته اختصاص پیدا کرده است نیز هیأت‎‌ها می‎‌توانند ثبت‎‌نام کنند. البته بخش‎های جنبی هم داریم. مثلا هیأت‎‌هایی که در این دو سال کارهای متفاوت و ویژه‌‎ای کرده‎‌اند، خلاقیت به خرج داده‌‏اند که ضمن رعایت دستورالعمل‎ها ارتباطشان را با مردم حفظ کرده‌‎اند، حتی برخی از هیأت‎ها توانسته‌اند چند پله ارتباطشان را رشد دهند و این موارد هم امسال دیده می‎شود.