اخبار هــوای نــــو

مهـرواره برگزیـدگان سـال هیــأت و تشـکلهای دیـنی جمهوری اسلامی ایران

آثار مکتوب عاشورایی عمدتا نگاه توصیفی دارند

آثار مکتوب عاشورایی عمدتا نگاه توصیفی دارند

مهدی امین فروغی

مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آیینی طی سخنانی در این نشست گفت: بر کسی پوشیده نیست که خون امام حسین(ع) شجره طیبه ای را آبیاری کرد که یک شاخه آن گنجینه گرانقدر آثار عاشورایی است. چه بسیار افرادی که قلم به دست گرفتند و در سوگ ایشان نوشتند و این یکی از امتیازات فرهنگ تشیع است.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به وضعیت آثار مکتوب عاشورایی از قرون اولیه داشته باشیم، عمده کتاب‌ها که در این زمینه تولید شده تاریخی است. آن هم از نوع توصیفی، مورخان تاریخ نوشتند و عمدتا نگاه توصیفی داشته‌اند و کمتر به آثار تحلیلی بر می‌خوریم. در دهه‌های اخیر با آثار فراوانی مواجه هستیم که در شاخه‌های مختلف تولید شده‌اند.

امین فروغی عنوان کرد: کتاب‌ها در ۵ رده تقسیم می شوند. گروه نخست تاریخ و فرهنگ است که پژوهش‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را در خود جای داده است. گروه دیگر ادبیات است که شامل شعر، ادبیات داستانی، نمایشی و پژوهش ادبی است. گروه دیگر گروه هنر است که عکس و پژوهش‌های هنری در این گروه قرار دارند. کودک و نوجوان نیز گروه دیگری هستند که شامل شعر کودک، داستان و تصویرگری است. نهایتاً گروه ترجمه را داریم که شامل ترجمه از فارسی به زبان‌های دیگر و ترجمه به فارسی است.

وی مهرواره هوای نو را رویداد مبارکی عنوان کرد و افزود: در بخش کتاب با دو رویداد مواجه هستیم. کتاب عاشورا و کتاب هیأت که هدف از این بخش شناسایی کتاب‌های برتر در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و معرفی به نسل جوان و تشویق از پدیدآورندگان و تقویت روحیه پژوهش در حوزه عاشورا و شناسایی خلا‌ها و کمک به غنای کتاب‌های عاشورا و گسترش فرهنگ نگارش با استاندارد علمی و متناسب با فرهنگ عاشورایی است.

این عاشورا پژوه عنوان کرد: در بخش کتاب سال عاشورا هشت شاخه پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستند نگاری و روایت و آثار مکتوب هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش کتاب سال هیأت کتاب‌هایی که محتوای کاربردی برای هیأت‌ها دارند، مستند نگاری‌ها و متون آموزشی و پژوهشی بررسی می‌شوند و محور ویژه، کتاب تاریخ شفاهی هیأت است که لزوم آن از گذشته وجود داشته است.

وی تصریح کرد: بسیاری از هیأت‌های مذهبی در تحولات اجتماعی نقش آفرین بوده‌اند و خدمات ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند. تاریخ شفاهی هیأت مهم است و مهرواره هوای نو بر این موضوع می‌پردازد.